Creatief schrijven

Creatief schrijven
Tijdens deze creatieve schrijfdag vertel ik over het schrijf- en uitgeefproces van mijn eigen kinderboek ‘Zora de Superkat.’ Het is een avonturenverhaal waarin dieren de hoofdrol spelen. Vervolgens gaan de kinderen zelf aan de slag en leren ze hun eigen verbeeldingskracht te gebruiken. Met verschillende opdrachten worden ze uitgedaagd om creatief te denken en schrijven ze hun eigen teksten. Het belangrijkste van deze dag is plezier beleven door te spelen en experimenteren met taal.
Groepen: 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele en halve dag.
Thema: Taal
Benodigdheden: Pen en papier / Digibord
Kosten: €545,20 (inclusief het boek "Zora de Superkat")
Programma overzicht
‘Zora de Superkat' is een avonturenverhaal waarin dieren de hoofdrol spelen. Het belangrijkste van deze dag is plezier beleven door te spelen en experimenteren met taal.
Ochtend
• Boekpresentatie van mijn boek ‘Zora de superkat’ plus schrijfopdracht die te maken heeft met dieren en reizen.
• Uitleg over de opbouw van verhalen plus schrijfopdracht. De kinderen gaan aan de slag met het wie, wat en waar van een zelf bedacht verhaal.
Middag
• Gedichtenpromotieles. De kinderen maken kennis met verschillende gedichten en dichtvormen.
• De kinderen maken in groepjes vanuit bestaande gedichten nieuwe gedichten.
• De kinderen dragen hun groepsgedichten voor.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 05
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
Kerndoel 09
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist
Anoek
Ik ben Anoek van Korlaar (creatief schrijfdocent, sociale vaardigheidstrainer en mindfulnesstrainer.) Na 18 jaar als leerkracht in het primair onderwijs gewerkt te hebben, richt ik me nu op het geven van creatieve schrijflessen, leesbevordering en lessen rondom persoonlijke ontwikkeling. Ik heb daar de afgelopen jaren meerdere opleidingen voor gevolgd. In mijn schrijflessen staat het plezier in taal centraal en geef ik de creativiteit en fantasie van kinderen de ruimte om tot leven te komen. Schrijven betekent ook je durven verbinden met jezelf. Waar verwonder jij je over? Wat raakt jou? Wie ben jij in deze wereld? etc. Er mag in het onderwijs meer aandacht zijn voor de gevoelswereld van kinderen. Tijdens mijn mindfulness-lessen is er ruimte voor vragen als: Hoe ga je om met tegenslag, obstakels, onzekerheid en gepieker? Hoe denk jij over jezelf? Waar word je gelukkig van? Waar ben je dankbaar voor? etc. Bewustwording en reflectie kunnen kinderen helpen om zich meer te verbinden met zichzelf en de wereld om hen heen.
Meer informatie