Emoties, het Brein en Creativiteit in beweging

Emoties, het Brein en Creativiteit in beweging

We gaan leren over emoties, het brein en onze creativiteit gebruiken om het geleerde te representeren op papier.

Groepen: 4, 5, 6

Dagindeling: Hele dag maar een halve dag mag ook angevraagd worden

Thema's: Kunst, Sport & Spel, Gezondheid

Benodigdheden: A3, A4 papier, potloden, stiften

Kosten: €525,20

Programma overzicht

We gaan leren over emoties, het brein en onze creativiteit gebruiken om het geleerde te representeren op papier.

Ochtend

Kennismaking met de klas: introductie van mezelf, het thema en kennismakingsspel en afspraken van regels.

Uitleg van de dag.

Fase 1 Emoties verkennen en tekenen (oriënteren en uitvoeren)

Korte film kijken over Binnenstebuiten (Inside Out) en kennismaken met de emoties Plezier, Angst, Boosheid, Afkeer en Verdriet die voorkomen in de film.
• Klas brainstorm: Wie kent de film? Wie kende alle emoties al?
Welke emoties kennen we allemaal? Hoeveel emoties denk je dat er zijn in totaal voor de mensheid? Kunnen emoties veranderen?
• Met alle opgeschreven emoties op het bord mogen kinderen een lijst maken en daarbij meerdere eigenschappen opschrijven die volgens hun persoonlijk bij de emoties passen (kleuren, warm of koud, ronde of scherpen randen, groot of klein, enz).
• Daarna kiest iedereen minimaal vier emoties en gaan ze tekenen op A3. Binnenstebuiten emoties kunnen gebruikt worden als inspiratie maar iedereen verbeeld hun eigen emoties met behulp van voorafgaande eigenschappen.
• Kinderen mogen voor de klas hun getekende emoties laten zien.

Fruit eten, pauze (buiten spelen, kinderjournaal tijdens het eten)

Opdrachten 2 & 3

• We kijken naar tekeningen van een brein en ik leg heel simpel uit wat neuronen zijn, waar ze activeren en wat dat met ons fysiek kan doen (bv. fronsen als we boos zijn).
• Daarna kies ik 6 kinderen uit de klas om bepaalde emoties te spelen en de klas krijgt 3 kansen per kind om vragen te stellen om erachter te komen welke het is.

Eten en pauze

Middag

Opdracht 2 Bewustzijn over emoties (uitvoeren)

Van de getekende emoties mag ieder kind twee kiezen waarvan ze vinden dat ze vaak samen ervaren worden zoals verbazing en plezier of angst en verdriet. Met twee in gedachten mogen ze een kort verhaal schrijven voor meer verdieping over hoe emoties niet allemaal anders zijn maar ook samen kunnen bestaan.

Als laatste opdracht gaan ze in groepjes werken om een nieuwe emotie te bedenken.
• Bedenk een naam
• Wanneer ervaar je dit? Geef een voorbeeld
• Hoe ziet die eruit? Hoe voelt die?
• Hoe beschrijf je het aan een ander?

Opdracht 3 Samen fysieke oefeningen ervaren

We oefenen drie verschillende manieren waarop we emoties kunnen laten stromen:
• Boksoefeningen op onze eigenplek om energie eruit te laten stromen.
• Ademhalingsoefening en korte meditatie zittend op stoel.
• Kort dansje.

Afsluiten thema en Evaluatie

Met meer bewustzijn en inzicht over emoties die persoonlijk worden ervaren gaan we als klas nog kort bespreken: Heeft iemand iets nieuws geleerd over wat ze denken over emoties? Heeft iemand een ander idee als oefening om over emoties te leren? Zullen emoties over tien jaar ook nog belangrijk zijn en waarom?
Terugkijk op de dag en gezamenlijk opruimen.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de KeK-er

Upload hier een Foto: Tess2

Tess

Hallo! Ik ben kunstenaar-coach en momenteel rond ik mijn masteropleiding in klinische neuropsychologie af. Met een verleden als begeleider voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jonge tieners blijf ik altijd nog gepassioneerd om jongeren te leren reflecteren, de ruimte te geven om gevoelens te ervaren en om in beweging te komen terwijl ze nieuwe dingen leren. Daarvoor heb ik nu vanuit creatieve therapie een les bedacht waarin ik kinderen kan leren over emoties, het brein en oefeningen te geven waarmee ze kunnen ervaren. In onze huidige maatschappij is er veel aandacht voor prestatie, veel nadenken en handelingen terwijl ik juist denk dat het heel belangrijk en fundamenteel is om vanaf een jonge leeftijd emotionele intelligentie te ontwikkelen en ´stilstaan´ om te reflecteren bij innerlijke ervaringen.

Meer informatie