Expeditie Intuïtie
Expeditie Intuïtie
Wij gaan op Expeditie! En wel op Expeditie Intuïtie! Via de zintuigen en de emoties beleven we allerlei soorten ervaringen en krijgen uw kinderen een rijker emotionelere binnenwereld. En hierdoor uiteindelijk ook een verrijkender socialer leven. Dit doen we door spelletjes, tekeningen, interactieve groepsopdrachten en storytelling. Ze leren horen met hun binnenoren, kijken in hun binnenwereld, als ook de emoties herkennen en wat je hiermee kan doen.
Groepen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag
Thema's: Kunst, Sport & Spel, Theater, Gezondheid, Taal, Onderzoeken
Benodigdheden: A4, teken en verf- materiaal. Voorwerpen/ballen/stofjes met de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, paars, zwart, wit of roze.
Kosten: €545,20
Programma overzicht
Wij gaan op Expeditie! En wel op Expeditie Intuïtie! Via de zintuigen en de emoties beleven we allerlei soorten ervaringen en krijgen uw kinderen een rijker emotionelere binnenwereld. En hierdoor uiteindelijk ook een verrijkender socialer leven. Dit doen we door spelletjes, tekeningen, interactieve groepsopdrachten en storytelling. Ze leren horen met hun binnenoren, kijken in hun binnenwereld, als ook de emoties herkennen en wat je hiermee kan doen.
Ochtend
1. Kennismaking-spelletjes: namenrondje. Door Storytelling geef ik een aantal voorbeelden, zodat de kinderen kunnen kopieren of inspiratie vandaan kunnen halen en hierna noemen ze hun lievelingsgeluid, of geluiden (voor de bovenbouw).
2. We gaan fijne geluiden horen via mijn telefoon en luidspreker; we raden geluiden van dieren, van het weer, van stemmen. Geluiden van ver, geluiden van dichtbij. Het grootste geluid, en het kleinste geluid. Dat doen we dan ook met voelen en met zien. Zo ontwikkelen de kinderen hun binnenoren/voelen/ervaring.Variaties hierop is bijvoorbeeld het geblindoekt proeven van voedsel.
3. ‘Expeditie Fijne Plek’; na bovenstaande spelletjes en in deze meer ‘wakkere’ staat laat ik de kinderen uit de bovenbouw een moment vertellen waarop ze op een plek waren die ze heel fijn vonden of vinden.
Bij de onderbouw mogen ze hun hand opsteken als ze hun lievelingsplek willen delen en ons mee willen nemen op een expeditie naar hun lievelingsplek.
3. PAUZE: even buitenspelen
4. We gaan verder, en gaan we ‘Horen met je Binnenoren’: we gaan luisteren naar de sensaties in ons lichaam en deze op papier inkleuren en eventueel ‘beter maken’ met andere kleuren. Met deze oefening gaan de kinderen ervaren dat ze zelf invloed hebben op hun binnenwereld en wat zich daar afspeelt. Werken met kleuren, vormen en deze op papier zetten is een erg empowerende ervaring voor veel kinderen. Zo leren ze al vroeg een ‘tool’ in hun toolbox voor als ze zich niet zo lekker voelen. Ook leer ik hen hoe je door anders te ademen wat aan je mood kan veranderen.
5. Het emotie- bewegingsspel. Het volgende onderwerp is de introductie van de emoties. We beginnen met de emotie ‘Liefde’ als eerste. Emoties komen van sensaties in ons lijf of onze verhalen en hebben een boodschap. Zo gaat Liefde over je hart wat meer openen, en gaat de emotie Afkeer over jezelf terugtrekken en ok zijn met je ‘NEE’. Op het bord zien de kinderen de emoties en hun boodschap. Interactieve opdrachtjes waarin we samen met onze voeten of handen bijvoorbeeld een hart gaan vormen. We doen drie vormen. Doel: samenwerken en verbinding in de groep te bevorderen.
Middag
6. Herhaling van waar de emotie ‘Liefde’ voor staat, en Afkeer: Nee = ook ok. Een Nee is ook een Ja voor XYZ. Spelenderwijs verder kennismaken met de emotie Afkeer. De emotie Afkeer brengt je weer bij jezelf en dat is heel lief voor jezelf. Hierna gaan we naar de emotie ‘Boosheid’. Ik vertel d.m.v. Storytelling over de emotie Boosheid op een luchtige en grappige manier.
7. Beweeg-, spel- en tekenopdrachten n.a.v. dit verhaal aangepast aan de leeftijden. Leerlingen leren dat de emotie boosheid niet ‘slecht’ is, leren nuances in deze emotie en leren hem slim in te zetten op een speelse, grappige en kleurrijke manier.
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
Kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de KeK-er
Lucia Engel
Hoi! ik ben Lucia Engel, ze zeggen dat ik vrolijk, zorgzaam en creatief ben. Toen ik zesentwintig jaar oud was ben ik afgereisd naar Guatemala om in een weeshuis met kinderen te werken als creatief therapeute drama. Ik bleef echter wat langer dan mijn geplande jaar (uiteindelijk vijftien jaar!) toen er veel slachtoffers waren van Orkaan 'Stan'. Met de overlevenden maakte ik Fair Trade sieraden, kregen zij toch een inkomen en waren we samen creatief en verbindend bezig. Vele mooie collecties ontwierpen we zo! Mijn eigen dochtertje werd geboren in Guatemala en ook zij speelde gewoon mee in mijn sieraden-project of in mijn kleurrijke tweedehands kledingwinkel. Leven aan het meer van Atitlán was prachtig. En ook Nederland verrijkt ons leven: Nu we weer hier wonen beleef ik avonturen door de activiteiten in mijn eigen bedrijf en hou ik van ons knusse leven vol met creativiteit en cultuur: samen met onze twee poezen, Susu en Hartjes. Ik kijk uit naar een bijzondere dag met uw kinderen. Ik hoop ze met het programma 'Expeditie Intuïtie' een dag een avontuurlijk, creatief leven met veel emotionele skills te laten ervaren.
Meer informatie