Gelukskracht

Gelukskracht

Tijdens deze dag gaan de kinderen aan de slag met sociale- en emotionele vaardigheden. Het thema ‘geluk’ staat deze dag centraal. De kinderen krijgen verschillende oefeningen en opdrachten die te maken hebben met zelfvertrouwen, dankbaarheid en een positieve mindset. Tussendoor zullen we ook een aantal mindfulness opdrachten doen.
De opdrachten worden zowel individueel, in groepsverband als klassikaal uitgevoerd.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele en halve dag.

Thema's: Burgerschap, Gezondheid, Gelukslessen

Benodigdheden: Pen en papier/ Stiften/ Digibord/ Eventueel een speellokaal

Kosten: €545,20

Programma overzicht

Sociaal-emotionele vaardigheden met het thema 'geluk'.

Ochtend

• We gaan het hebben over ‘het geheim van geluk.’
• Oefenen in aardig zijn voor jezelf en voor een ander.
• Wenskaarten maken.
• Verschillende oefeningen gericht op meer zelfvertrouwen en een positieve mindset.

Middag

• De kinderen gaan in groepjes aan de slag met een geluksspel. In dit spel krijgen ze opdrachten die te maken hebben met: doelen stellen, relaties
openheid en zingeving, opmerken en waarderen, jezelf zijn, geven, emoties, een gezond lichaam, uitproberen en kracht.
• Eventueel maken we ook nog een klassikaal geluksgedicht.

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 09

De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: original-B6CDF98F-AAD5-4537-8B68-ACFC99FFE820

Anoek

Ik ben Anoek van Korlaar (creatief schrijfdocent, sociale vaardigheidstrainer en mindfulnesstrainer.) Na 18 jaar als leerkracht in het primair onderwijs gewerkt te hebben, richt ik me nu op het geven van creatieve schrijflessen, leesbevordering en lessen rondom persoonlijke ontwikkeling. Ik heb daar de afgelopen jaren meerdere opleidingen voor gevolgd. In mijn schrijflessen staat het plezier in taal centraal en geef ik de creativiteit en fantasie van kinderen de ruimte om tot leven te komen. Schrijven betekent ook je durven verbinden met jezelf. Waar verwonder jij je over? Wat raakt jou? Wie ben jij in deze wereld? etc. Er mag in het onderwijs meer aandacht zijn voor de gevoelswereld van kinderen. Tijdens mijn mindfulness-lessen is er ruimte voor vragen als: Hoe ga je om met tegenslag, obstakels, onzekerheid en gepieker? Hoe denk jij over jezelf? Waar word je gelukkig van? Waar ben je dankbaar voor? etc. Bewustwording en reflectie kunnen kinderen helpen om zich meer te verbinden met zichzelf en de wereld om hen heen.

Meer informatie