Hoe word je kunstenaar

Hoe word je kunstenaar

Wisten beroemde kunstenaars als kind al dat ze kunst wilden maken? Waardoor kwamen ze op dat idee? En waarover moest hun kunst gaan en welk materiaal konden ze daarvoor gebruiken?
Waarom bedacht Panamarenko vliegmachines duikboten en ruimteschepen? Waarom ging Koen Vanmechelen kippen kruisen? Waarom maakte Shinkichi Tajiri beelden van knopen? Picasso kon heel natuurgetrouw tekenen toen hij 10 jaar was en toch ging hij later heel andere kunstwerken maken. En Maurits Escher, wilde hij eigenlijk wel kunstenaar worden……?

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele of halve dag

Thema: Kunst

Benodigdheden: Digibord, potloden, schaar, lijm. Het overige materiaal breng ik

Kosten: €450

Programma overzicht

Wisten beroemde kunstenaars als kind al dat ze kunst wilden maken? Waardoor kwamen ze op dat idee? En waarover moest hun kunst gaan en welk materiaal konden ze daarvoor gebruiken? Waarom bedacht Panamarenko vliegmachines duikboten en ruimteschepen? Waarom ging Koen Vanmechelen kippen kruisen? Waarom maakte Shinkichi Tajiri beelden van knopen? Picasso kon heel natuurgetrouw tekenen toen hij 10 jaar was en toch ging hij later heel andere kunstwerken maken. En Maurits Escher, wilde hij eigenlijk wel kunstenaar worden……?

Ochtend

• Kennismaken, uitleg over wat we vandaag gaan doen.
• We maken een kleine reis door de recente kunstgeschiedenis. Onderwerp
zijn motieven van kunstenaars door de eeuwen heen: kunst om de toekomst
te bezweren, om te laten zien hoe belangrijk sommige personen zijn, om te
versieren, om de schoonheid, kunst om te ontdekken, om dromen zichtbaar
te maken, als aandenken, om emoties uit te drukken, om nieuwe ideeën te
verbeelden, etc..
We komen vanzelf uit bij moderne kunstenaars, hun ideeën en
materiaalgebruik.
• Kleine oefeningen om je creativiteit wakker te maken.
• We bekijken aansprekende filmpjes over kunst en kunstenaars
• Brainstormen en tekenen met behulp van een werkboekje

Middag

• Het werk van kunstenaars is het uitgangspunt om zelf een collage of
assemblage te maken. Wat was hun inspiratie en wat vind jij interessant?
Het biedt leerlingen de mogelijkheid om eigen afbeeldingen en vormen te
kiezen om uit te drukken wat hen aanspreekt.
• We bespreken de resultaten met elkaar.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Kerndoel 56

De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Over de KeK-er

Upload hier een Foto: 2-mb

Moniek

Mijn naam is Moniek Wiedijk. Ik ben een ervaren leerkracht basisonderwijs met een jarenlange staat van dienst. Daarnaast ben ik opgeleid aan de kunstacademie als beeldend kunstenaar. Als vakbekwaam rondleider en educatief medewerker in het Valkhofmuseum in Nijmegen heb ik ruime ervaring met het overbrengen van kennis van beeldende kunst. Moderne kunst is niet saai of moeilijk. Door je blik buiten de gevestigde kaders te richten kun je veel plezier beleven, inspiratie opdoen en je blik verruimen. Er zijn veel bijzondere verhalen te vertellen. Over het ontstaan van kunst maar ook over de kunstenaars zelf. In de lessen die ik voor KeK aanbied leg ik relaties met voorbeelden uit de moderne kunst en leer ik kinderen onafhankelijk na te denken over kunstenaars en hun werk maar zonder te imiteren.

Meer informatie