Karel Appel Kunst

Karel Appel Kunst

Tijdens deze KeK-dag gaan we kennis maken met de schilder Karel Appel en zijn expressionistische kunst. Daarnaast gaan we zelf aan de slag zoals Karel Appel dat deed, speels, zonder opgelegde gedachtes. Zoals hij het zelf noemde: “Aanappelen”. De leerlingen kunnen op een speelse manier de kunstenaar in zichzelf naar boven brengen.

Groepen: 3, 4, 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele of halve dag

Thema: Kunst

Benodigdheden: Digibord - Verfschorten - Placemats (tafelbescherming)

Kosten: €520

Programma overzicht

In onderstaand schema vindt u een globale planning van de dag.

Ochtend

  • Kennis maken met de schilder Karel Appel en zijn werkwijze
  • Wat zijn primaire kleuren en wat gebeurd er als je ze mengt
  • Zelf eerst aan de slag met krijt

Middag

  • Kringgesprek en kleine drama opdrachtjes over emoties
  • Zelf een kort gedicht/verhaaltje maken over een bepaalde emotie
  • Aan de slag met papier, verf en/of potloden en schaar
  • Het korte gedicht/ verhaaltje verwerken in het kunstwerk
  • Reflecteren op je werk en elkaars werk

Kerndoel 53

De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Kerndoel 56

De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Over de KeK-er

annette_1644939051.jfif

Annette

Sinds een tijd ben ik creatief invalkracht op verschillende basisscholen wat ik enorm leuk vind! Mijn drijfveer om dit werk te doen is om leerlingen op een positieve en creatieve manier in hun kracht te zetten en spelenderwijs hun eigen kwaliteiten te laten ontdekken. Het is fascinerend om te zien wat er bij sommige leerlingen op creatief en cultureel gebied naar boven komt en hoe je voor sommige leerlingen het verschil kunt maken. Mijn achtergrond is mode academie en poppentheater (Theater Kwadraat) en op dit moment combineer ik al mijn kennis en ervaring voor de klas. Door middel van mijn KeK-programma’s kan ik nu de creativiteit op het gebied van beeldende vorming en drama bij kinderen stimuleren en wordt doen, kijken en luisteren naar elkaar een feest.

Meer informatie
sylvia_1665672872.jpg

Sylvia

Het begon, nu 25 jaar geleden, met het regisseren van toneelstukken in het buitenland voor en met kinderen. Daarna het geven van drama lessen in de klas en terug in Nederland het spelen in een poppentheater. Na de opleiding tot Kindertherapeut heb ik jaren een eigen praktijk gehad. Het is ontzettend leuk om al deze ervaringen te bundelen en voor een klas te staan. Samen met mijn collega van theater Kwadraat, Annette Albers, hebben we ons aangemeld bij Kek en hebben we verschillende programma's die we samen of individueel geven voor de klas. We vinden het leuk om veel actuele onderwerpen onder de aandacht te brengen. Hoe om te gaan met geld?, kunst, drama, sociale vaardigheden of voeding. We zijn altijd weer bezig om nieuwe onderwerpen te bedenken. Centraal staat voor ons; de kinderen uitdagen tot creativiteit, leren presenteren en acteren en hierdoor meer zelfkennis en zelfvertrouwen bij de kinderen te ontwikkelen. Daarnaast vind ik het erg leuk om actief met de kinderen bezig te zijn. Vaak hebben ze maar een klein zetje nodig om tot hele verrassende dingen te komen.

Meer informatie

Beoordelingen

Directeur
Annette en Sylvia hebben beiden de KeK-dag verzorgd. Zij weten goed hoe ze het willen en hebben een goede voorbereiding. Fijn dat zij er beiden waren.
Directeur
Annette heeft een fijne dag met de kinderen gehad, de kinderen waren enthousiast. Ruim op tijd op school