kracht van de groep: groepsdynamiek, samenwerking en teambulding!

kracht van de groep: groepsdynamiek, samenwerking en teambulding!
De leerlingen zijn tijdens mijn PLUS- dag gericht op het bevorderen van groepsdynamiek en samenwerking binnen de klas door middel van zowel fysieke activiteiten als creatieve schrijfopdrachten. De leerlingen worden uitgedaagd om samen te werken in teams, elkaar te ondersteunen en hun communicatievaardigheden te verbeteren. Door sportieve en creatieve oefeningen leren ze niet alleen hoe ze effectief als groep kunnen functioneren, maar ontwikkelen ze ook belangrijke sociale vaardigheden zoals respect, vertrouwen en verantwoordelijkheid.
Groepen: 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: hele en/ of halve dag
Thema's: Sport & Spel, Gezondheid, Onderzoeken
Benodigdheden: gymzaal of speelzaal ( niet verplicht)
Kosten: €475,20
Programma overzicht
De leerlingen zijn tijdens mijn PLUS-dag gericht op het bevorderen van groepsdynamiek en samenwerking binnen de klas door middel van zowel fysieke activiteiten als creatieve schrijfopdrachten.
Ochtend
Ochtend:
1. Warming-up: Samenwerkingsspel – “Touwbrug”
• De leerlingen worden verdeeld in kleine groepen. Elke groep krijgt de opdracht om een “touwbrug” te bouwen, waarbij ze met touwen en andere materialen een pad moeten creëren waarover alle groepsleden kunnen lopen zonder de grond te raken.
• Dit vereist samenwerking, strategie en communicatie, en helpt de leerlingen om hun samenwerking in de praktijk te brengen. Het doel is om te werken aan probleemoplossing en het vertrouwen in elkaar.
2. Workshop 1: “Communicatie in Actie” – Sportieve Estafette
• Dit is een estafette die de nadruk legt op communicatie en samenwerking. De leerlingen moeten samenwerken om een estafette af te leggen waarbij ze bepaalde opdrachten moeten uitvoeren (zoals een bal door een hoepel rollen, een puzzel oplossen of samen een object verplaatsen).
• De nadruk ligt op het geven van duidelijke instructies, goed luisteren en het samenwerken om het doel te bereiken. Na de estafette reflecteren de leerlingen kort op de rol van communicatie in de teamsuccessen of -fouten.
3. Workshop 2: “Vertrouwen en Teambuilding” – De Blinde Route
• In dit spel worden de leerlingen in paren verdeeld. Eén leerling wordt geblinddoekt, terwijl de andere het blindgeboren teamlid begeleidt door een obstakelparcours. De begeleider moet instructies geven, maar het blinde teamlid moet vertrouwen op de aanwijzingen en samen werken om het parcours te overwinnen.
• Dit versterkt het vertrouwen binnen de groep en leert de leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun partner en effectief samen te werken.
Middag
4. Workshop 3: Creatief Schrijven – “Onze Groep in Woorden”
• Na de fysieke activiteiten krijgen de leerlingen de kans om hun ervaringen en groepsdynamiek op papier te zetten. Ze schrijven een kort verhaal of gedicht over hun groep en de samenwerking tijdens de ochtendactiviteiten.
• Dit bevordert reflectie en stimuleert creatief denken. Ze kunnen beschrijven hoe ze elkaar hielpen, wat de uitdagingen waren, en hoe ze samen tot oplossingen kwamen.
• De leerlingen presenteren hun werk aan de klas, waarbij ze hun inzichten delen over wat goed werkte in hun samenwerking en wat ze zouden verbeteren in de toekomst.
5. Activiteit: “Samenwerken en Oplossen” – Groepspuzzel
• In deze activiteit krijgt elk groepje een grote puzzel met ontbrekende stukjes. Om de puzzel op te lossen, moeten ze verschillende uitdagingen doorstaan (bijv. raadsels, fysieke opdrachten of groepsdiscussies). Ze leren hierbij dat ze alleen als groep het volledige plaatje kunnen maken, en dat ieder stukje bijdraagt aan het grotere geheel.
• Het einddoel is niet alleen de puzzel zelf, maar ook het besef dat samenwerking essentieel is voor het behalen van een gemeenschappelijk doel.
6. Afsluiting: Groepsreflectie en Doelen voor de Toekomst
• De dag wordt afgesloten met een reflectie waarbij de leerlingen nadenken over wat ze geleerd hebben over samenwerking en groepsdynamiek. Ze schrijven kort op wat ze goed vonden gaan in hun groep en wat ze nog willen verbeteren.
• Dit geeft de leerlingen niet alleen inzicht in hun eigen functioneren, maar ook in het belang van samenwerking in de toekomst. Elk team maakt samen een groepsdoel dat ze willen bereiken in de komende weken, bijvoorbeeld: “Wij willen elke week beter samenwerken door elkaar meer te helpen en luisteren.
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 03
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
Kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
Kerndoel 35
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
Kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Kerndoel 57
De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan de omringende bewegingscultuur en leren de hoofdbeginselen van de belangrijkste bewegings- en spelvormen ervaren en uitvoeren.
Kerndoel 58
De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.
Over de vakspecialist
Francis Akuffo
Mijn naam is Francis Akuffo en ik ben sinds mijn 18de actief in het onderwijs. Naast mijn werk als invalgymeester op basisscholen en het verzorgen van TSO- en NSO-activiteiten, heb ik ervaring als persoonlijke begeleider voor kinderen met autisme en moeilijk gedrag. Mijn persoonlijke achtergrond met criminaliteit en huiselijk geweld heeft me gemotiveerd om jongeren te ondersteunen bij het maken van positieve keuzes. Ik geef workshops over onderwerpen die niet vaak op school worden besproken, zoals geweld, criminaliteit en gevoelige sociale thema’s. Door mijn eigen ervaringen en een creatieve aanpak maak ik deze onderwerpen op een toegankelijke en impactvolle manier bespreekbaar voor jongeren. Naast het geven van workshops op scholen, bied ik ook workshops in buurthuizen en jongereninstellingen aan. Daarnaast verzorg ik teambuildingactiviteiten voor alle groepen door sportief onderwijs, waarbij samenwerking en groepsdynamiek centraal staan. In mijn eigen voetbalschool voor peuters en kleuters en in privétrainingen voor jongeren bij een BVO, combineer ik mijn passie voor onderwijs en sport.
Meer informatie