Leren programmeren voor beginners

Leren programmeren voor beginners

De eerste dag is een kennismaking met programmeren. Er worden een aantal basisprincipes van het programmeren uitgelegd. Maar om de kinderen gefocust te houden bestaat de theorie maar uit een heel klein gedeelte en wordt gevolgd door een leuke oefening met FisherpriceTechnik. In het tweede gedeelte van de dag gaan we echt programmeren en hebben ze aan het eind van de dag zelf een game geprogrammeerd. De kinderen krijgen van mij een inlogcode en wachtwoord van de ontwikkelomgeving en kunnen thuis daar mee verder werken als ze dat willen.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag

Thema: Exacte Vakken

Benodigdheden: Laptop/Chromebook per 1 à 2 leerling(en)

Kosten: €470

Programma overzicht

In onderstaand schema vindt u een globale planning van de dag.

Ochtend

  • Voorstel- en vragenrondje
  • Uitleg over begrippen: programmeren, programma, computertalen, instructies, algoritmes en codes.
  • Probleem benadering en instructies.
  • Oefening met bouwstenen
  • Bespreken van de opdracht en uitleg over het middagprogramma

Middag

  • Kennismaking met een programmeeromgeving
  • Het bouwen van een heus computerspelletje wat ze via internet kunnen spelen.
  • Het spel spelen en afronden
  • Voor de hele enthousiastelingen is het mogelijk om er later nog mee verder te gaan.

Kerndoel 25

De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.

Kerndoel 45

De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Over de KeK-er

vz34o0t1_400x400

Jeroen Flantua

Ik ben Jeroen Flantua, 56 jaar en vader van 3 kinderen. 2 Dochters en 1 zoon. Na altijd in het bedrijfsleven actief te zijn geweest is het nu voor mij tijd om meer mijn passie te volgen en dat is het overbrengen van mijn kennis op kinderen. Ik heb een aantal jaren schaakles gegeven op een basisschool en heb dat met heel veel plezier gedaan. Nu heb ik een lesprogramma programmeren. IK kan een workshop van één dagdeel geven, waarbij de kinderen een spel gaan programmeren. Bij een volledige dag ga ik eerst wat theorie behandelen over hoe pak je een probleem aan, wat zijn goede instructies en geef ze hierbij een opdracht met Fisherprice Technik. In het tweede deel van de dag gaan we een spel programmeren. Maar ik ben nu ook op scholen voor meerdere dagen ingehuurd en daar gaan we dieper in de materie en gaan we een nog complexere game bouwen. Bij scholen met Windows laptops of i-Pads kan ik ook robots of auto's met ze bouwen, waar thema's als robotica, domotica en elektronica aan de orde komen en er in een echte programmeer omgeving (C/C++ en Python) gebouwd gaat worden.

Meer informatie