Magazine redactie
Magazine redactie
De klas wordt voor 1 dag een magazine redactie. Met schrijvers, fotografen, illustrators en nog meer. Start: uitleg over een redactie, magazine, de verschillende onderdelen in een magazine en redactie en daarna snel zelf aan de slag in groepjes maar ook centraal om samen tot een spetterend eindresultaat te komen: een eigen magazine!
Groepen: 7, 8
Dagindeling: hele dag
Thema: (Digitale) Media
Benodigdheden: kopieermachine (is deze niet aanwezig kan de krant ook via mail verstuurd worden)Lijm, teken en schrijfspullen
Kosten: €545,20
Programma overzicht
De klas wordt voor 1 dag een magazine redactie. Met schrijvers, fotografen, illustrators en nog meer. Start: uitleg over een redactie, magazine, de verschillende onderdelen in een magazine en redactie en daarna snel zelf aan de slag in groepjes maar ook centraal om samen tot een spetterend eindresultaat te komen: een eigen magazine!
Ochtend
• Voorstellen
• Uitleg over een redactie krant/magazine. De verschillende onderdelen van een redactie worden belicht. Ondersteund met veel (beeld)materiaal
• Wie zitten er in de klas en waar liggen jullie interesses
• De groep wordt in 4 a 5 groepen verdeeld met daarin verschillende expertises.
• Naam van het magazine bedenken met de teams.
• We bepalen het thema en de inhoud per onderdeel
• Knippen/plakken. Uit verschillende kranten en magazine gaan de kinderen op zoek naar voorbeelden ter inspiratie. Per team komt hieruit een moodboard
• De schetsen voor de pagina’s worden gemaakt
Middag
• Alle voorbereidingen zijn gedaan en ze kunnen nu met het echte werk gaan beginnen. Schrijven, tekenen, fotograferen etc.
• Klopt alles qua grootte en lengte zodat het in het stramien past? Eventueel tijd voor aanpassingen.
• Alle onderdelen komen nu samen in het stramien en er ontstaat een magazine
• Het magazine wordt gekopieerd zodat elk kind er 1 ontvangt
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 03
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
Kerndoel 04
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.
Kerndoel 05
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
Kerndoel 06
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.
Kerndoel 07
De leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen in verschillende teksten.
Kerndoel 08
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
Kerndoel 09
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Over de KeK-er
Jiska
Ik ben Jiska, 40 jaar en moeder van twee kinderen (12 en 13 jaar). Ik ben 15 jaar onderdeel geweest van een grote redactie van een culinair magazine. Ik heb op ongeveer elke stoel gezeten: DTP, vormgeving, artdirection, hoofredactie en uiteindelijk creatief directeur. Met al deze kennis en mijn passie/enthousiasme tover ik een klas om in een redactie en laat ze kennis maken met alle onderdelen hiervan. Aan het eind van de dag hebben ze een eigen magazine gemaakt, binnen een gekozen thema of binnen het thema waar de klas op dat moment mee bezig is.
Meer informatie