Mindfulness

Mindfulness

Tijdens deze mindfulnessdag leren kinderen hoe ze zich kunnen ontspannen en hoe ze ‘een hoofd vol gedachten’ tot rust kunnen brengen. Ook leren ze hoe ze met hun emoties om kunnen gaan zonder zich er helemaal door te laten mee te slepen of ze te negeren. Het begint allemaal met oefenen in bewuste, niet-oordelende aandacht.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele en halve dag

Thema's: Gezondheid, Gelukslessen

Benodigdheden: Pen en papier/ Stiften/ Digibord / Eventueel een speellokaal

Kosten: €545,20

Programma overzicht

Mindfulnessdag.

Ochtend

• We gaan aan de slag met het thema: observeren en concentreren.
• We doen verschillende oefeningen gericht op luisteren naar je lijf en emoties.
• De kinderen gaan in groepjes aan de slag met het kikkerspel. Het is een bordspel waarin ze verschillende opdrachten uitvoeren zoals: ‘Vraag één speler wat hij/zij het leukst vindt aan jou.’ Of ‘Maak 3 grappige bewegingen.1 x met je gezicht, 1 x met je handen en 1 x met je hele lichaam. De andere spelers moeten goed kijken en jou precies nadoen.’

Middag

• We gaan aan de slag met het thema: De wondere wereld van gedachten.
• De kinderen maken een piekerdoosje. Dit doosje kan hen helpen op momenten dat ze last hebben van veel gepieker.

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: original-B6CDF98F-AAD5-4537-8B68-ACFC99FFE820

Anoek

Ik ben Anoek van Korlaar (creatief schrijfdocent, sociale vaardigheidstrainer en mindfulnesstrainer.) Na 18 jaar als leerkracht in het primair onderwijs gewerkt te hebben, richt ik me nu op het geven van creatieve schrijflessen, leesbevordering en lessen rondom persoonlijke ontwikkeling. Ik heb daar de afgelopen jaren meerdere opleidingen voor gevolgd. In mijn schrijflessen staat het plezier in taal centraal en geef ik de creativiteit en fantasie van kinderen de ruimte om tot leven te komen. Schrijven betekent ook je durven verbinden met jezelf. Waar verwonder jij je over? Wat raakt jou? Wie ben jij in deze wereld? etc. Er mag in het onderwijs meer aandacht zijn voor de gevoelswereld van kinderen. Tijdens mijn mindfulness-lessen is er ruimte voor vragen als: Hoe ga je om met tegenslag, obstakels, onzekerheid en gepieker? Hoe denk jij over jezelf? Waar word je gelukkig van? Waar ben je dankbaar voor? etc. Bewustwording en reflectie kunnen kinderen helpen om zich meer te verbinden met zichzelf en de wereld om hen heen.

Meer informatie