Samen sterk: Keuzes en Gevolgen – Criminaliteit en Maatschappij

Samen sterk: Keuzes en Gevolgen – Criminaliteit en Maatschappij
Tijdens deze PLUS-dag staat één maatschappelijk thema centraal. Denk aan onderwerpen zoals pesten, huiselijk geweld, puberteit, criminaliteit of een seizoensgebonden thema zoals de Olympische Spelen. Elk onderwerp wordt op een begrijpelijke en leeftijdsgerichte manier behandeld, met één specifieke workshop per thema.
De inhoud en aanpak van de workshops worden afgestemd op de groep waaraan de workshop wordt gegeven, zodat het aansluit bij de belevingswereld en het niveau van de leerlingen. Door middel van interactieve activiteiten, creatieve werkvormen en veilige gesprekken leren de leerlingen over gevoelige en vaak onbesproken onderwerpen. Het doel is bewustwording te creëren, vaardigheden te ontwikkelen en leerlingen te helpen zich sociaal en emotioneel sterker te voelen.
Groepen: 7, 8
Dagindeling: hele en/ halve dag
Thema's: Burgerschap, Onderzoeken
Benodigdheden: beamer voor presentaties en video’s. Speelzaal voor groepsdiscussies en rollenspellen ( niet verplicht)
Kosten: €475,20
Programma overzicht
Tijdens deze PLUS-dag staat het maatschappelijk thema 'criminaliteit' centraal.
Ochtend
Ochtend:
1. Warming-up: Keuzespel
• Een kort spel waarin leerlingen keuzes maken in verschillende situaties, bijvoorbeeld over groepsdruk of risicogedrag. Dit helpt hen na te denken over hun eigen keuzes.
2. Workshop 1: Wat is criminaliteit?
• Uitleg over wat criminaliteit is en welke vormen er zijn, zoals diefstal, geweld en drugsgebruik.
• Bespreking van de impact van criminaliteit op de samenleving, families en de dader zelf.
• Video of voorbeelden van juridische gevolgen van crimineel gedrag.
3. Workshop 2: Groepsdruk en keuzes maken
• Groepsdiscussie over hoe groepsdruk invloed kan hebben op iemands keuzes, bijvoorbeeld in situaties van diefstal of vandalisme.
• Oefeningen waarin leerlingen leren nee te zeggen en een standpunt in te nemen, ook als vrienden of anderen iets van hen vragen wat niet goed is.
Middag
Middag:
4. Workshop 3: Gevolgen van criminaliteit
• Bespreking van de gevolgen van criminaliteit voor het slachtoffer, de dader, en de maatschappij (denk aan strafmaatregelen, boetes en het gevangeniswezen).
• Rollenspellen waarin leerlingen de gevolgen van crimineel gedrag ervaren, bijvoorbeeld als een slachtoffer of als iemand die de gevolgen van zijn of haar keuzes moet dragen.
5. Workshop 4: Positieve keuzes en verantwoordelijkheden
• Groepsgesprek en brainstorm over manieren om positieve keuzes te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gedrag.
• Oefening: “Wat zou jij doen?” – Leerlingen krijgen scenario’s voorgelegd waarin ze moeten kiezen tussen een verantwoorde of een criminele keuze en de mogelijke gevolgen van elke keuze.
6. Afsluiting: Reflectie en commitment
• De leerlingen delen wat ze hebben geleerd over criminaliteit en de gevolgen ervan, en doen een persoonlijke belofte om positieve keuzes te maken.
• Gezamenlijk formuleren ze gedragsregels die ze kunnen toepassen in hun eigen leven.
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 03
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
Kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
Kerndoel 35
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
Kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist
Francis Akuffo
Mijn naam is Francis Akuffo en ik ben sinds mijn 18de actief in het onderwijs. Naast mijn werk als invalgymeester op basisscholen en het verzorgen van TSO- en NSO-activiteiten, heb ik ervaring als persoonlijke begeleider voor kinderen met autisme en moeilijk gedrag. Mijn persoonlijke achtergrond met criminaliteit en huiselijk geweld heeft me gemotiveerd om jongeren te ondersteunen bij het maken van positieve keuzes. Ik geef workshops over onderwerpen die niet vaak op school worden besproken, zoals geweld, criminaliteit en gevoelige sociale thema’s. Door mijn eigen ervaringen en een creatieve aanpak maak ik deze onderwerpen op een toegankelijke en impactvolle manier bespreekbaar voor jongeren. Naast het geven van workshops op scholen, bied ik ook workshops in buurthuizen en jongereninstellingen aan. Daarnaast verzorg ik teambuildingactiviteiten voor alle groepen door sportief onderwijs, waarbij samenwerking en groepsdynamiek centraal staan. In mijn eigen voetbalschool voor peuters en kleuters en in privétrainingen voor jongeren bij een BVO, combineer ik mijn passie voor onderwijs en sport.
Meer informatie