Samen Sterk: Puberteit en Groei

Samen Sterk: Puberteit en Groei

Tijdens deze PLUS-dag staat één maatschappelijk thema centraal. Denk aan onderwerpen zoals pesten, huiselijk geweld, puberteit, criminaliteit of een seizoensgebonden thema zoals de Olympische Spelen. Elk onderwerp wordt op een begrijpelijke en leeftijdsgerichte manier behandeld, met één specifieke workshop per thema.

De inhoud en aanpak van de workshops worden afgestemd op de groep waaraan de workshop wordt gegeven, zodat het aansluit bij de belevingswereld en het niveau van de leerlingen. Door middel van interactieve activiteiten, creatieve werkvormen en veilige gesprekken leren de leerlingen over gevoelige en vaak onbesproken onderwerpen. Het doel is bewustwording te creëren, vaardigheden te ontwikkelen en leerlingen te helpen zich sociaal en emotioneel sterker te voelen.

Groepen: 6, 7, 8

Dagindeling: hele en/ of halve dag

Thema's: Burgerschap, Gezondheid, Onderzoeken

Benodigdheden: beamer voor video’s.

Kosten: €475,20

Programma overzicht

Tijdens deze PLUS-dag staat het maatschappelijk thema 'puberteit en groei' centraal.

Ochtend

Ochtend:
    1.    Warming-up: Energizer-spel
    •    Een kort spel om leerlingen op hun gemak te stellen en het ijs te breken, gericht op samenwerking en vertrouwen.
    2.    Workshop 1: Wat is puberteit?
    •    Uitleg over de fysieke veranderingen bij jongens en meisjes, zoals groei, stemverandering en hormonen.
    •    Bespreking van de emotionele veranderingen, zoals stemmingswisselingen en het ontdekken van je identiteit.
    •    Gebruik van visuele ondersteuning (bijvoorbeeld illustraties of animaties) om het proces van puberteit te verduidelijken.
    3.    Workshop 2: Omgaan met emoties
    •    Leerlingen ontdekken hoe ze met emoties zoals boosheid, verdriet of onzekerheid kunnen omgaan.
    •    Praktische oefeningen, zoals ademhalingstechnieken en het benoemen van gevoelens, om emoties te reguleren.

Middag

    4.    Workshop 3: Zelfbeeld en zelfvertrouwen
    •    Groepsgesprek over hoe leerlingen zichzelf zien en hoe ze omgaan met druk van buitenaf (zoals social media of vrienden).
    •    Creatieve activiteit: “Mijn unieke ik” – leerlingen maken een collage of tekening waarin ze hun talenten en positieve eigenschappen benadrukken.
    5.    Workshop 4: Respect voor jezelf en anderen
    •    Bespreking van persoonlijke grenzen, respect in vriendschappen en relaties.
    •    Rollenspellen waarin leerlingen leren hoe ze nee kunnen zeggen of hun grenzen kunnen aangeven.
    6.    Afsluiting: Reflectie en vragenronde
    •    Leerlingen kunnen anoniem vragen stellen over puberteit, die gezamenlijk worden besproken.
    •    Positieve afsluiting waarbij leerlingen iets delen dat ze hebben geleerd of wat hen is opgevallen.

Kerndoel 01

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 35

De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: pf

Francis Akuffo

Mijn naam is Francis Akuffo en ik ben sinds mijn 18de actief in het onderwijs. Naast mijn werk als invalgymeester op basisscholen en het verzorgen van TSO- en NSO-activiteiten, heb ik ervaring als persoonlijke begeleider voor kinderen met autisme en moeilijk gedrag. Mijn persoonlijke achtergrond met criminaliteit en huiselijk geweld heeft me gemotiveerd om jongeren te ondersteunen bij het maken van positieve keuzes. Ik geef workshops over onderwerpen die niet vaak op school worden besproken, zoals geweld, criminaliteit en gevoelige sociale thema’s. Door mijn eigen ervaringen en een creatieve aanpak maak ik deze onderwerpen op een toegankelijke en impactvolle manier bespreekbaar voor jongeren. Naast het geven van workshops op scholen, bied ik ook workshops in buurthuizen en jongereninstellingen aan. Daarnaast verzorg ik teambuildingactiviteiten voor alle groepen door sportief onderwijs, waarbij samenwerking en groepsdynamiek centraal staan. In mijn eigen voetbalschool voor peuters en kleuters en in privétrainingen voor jongeren bij een BVO, combineer ik mijn passie voor onderwijs en sport.

Meer informatie