Spelletjes in de klas

Spelletjes in de klas

Naast dat spelletjes natuurlijk ontzettend leuk zijn, zijn ze ook nog enorm leerzaam. Tijdens het spelen van een spelletje gebruik je veel taal, moet je rekenen, samenwerken, overleggen, komt winnen en verliezen aan bod, moet je je geheugen gebruiken en soms kan het maken van een strategie of plan je helpen. Wat een variatie aan vaardigheden en dan heb ik nog lang niet alles gehad! Tijdens deze dag gaan we aan de slag met klassikale spelletjes, hebben we het over een stukje geschiedenis en belang van spellen, leren de kinderen verschillende spellen, spelen we spelletjes en mogen de kinderen aan het eind van de dag een spel kiezen om in de klas te houden.

Groepen: 3, 4, 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele en halve dag mogelijk

Thema: Sport & Spel

Benodigdheden: n.v.t.

Kosten: €545,20

Programma overzicht

Naast dat spelletjes natuurlijk ontzettend leuk zijn, zijn ze ook nog enorm leerzaam. Tijdens het spelen van een spelletje gebruik je veel taal, moet je rekenen, samenwerken, overleggen, komt winnen en verliezen aan bod, moet je je geheugen gebruiken en soms kan het maken van een strategie of plan je helpen. Wat een variatie aan vaardigheden en dan heb ik nog lang niet alles gehad! Tijdens deze dag gaan we aan de slag met klassikale spelletjes, hebben we het over een stukje geschiedenis en belang van spellen, leren de kinderen verschillende spellen, spelen we spelletjes en mogen de kinderen aan het eind van de dag een spel kiezen om in de klas te houden.

Ochtend

Starten met klassikale/groepsspellen
Belang van spellen (coöperatieve werkvorm) + stukje geschiedenis/ontstaan van spellen
Voorkennis ophalen (coöperatieve werkvorm)
Uitleg verschillende kleinere spellen

Middag

Spelen van de kleinere spellen – circuitvorm
Afsluitend groepsspel
De klas kiest een gespeeld spel uit om in de klas te houden

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 24

De leerlingen leren praktische en formele rekenwiskundige problemen op te lossen en redeneringen helder weer te geven.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de KeK-er

Upload hier een Foto: 16_RaraAvis_DSC_0223

Rachel

Mijn naam is Rachel Gerressen. Ik ben moeder van twee dochters en woon in Ede. Na heel wat jaren voor de klas te hebben gestaan was ik toe aan iets nieuws. Ik richt mij graag op het gesprek aangaan met kinderen. Vanuit mijn ervaring in de klas en mijn rol als taalcoördinator heb ik een KEK programma ontwikkeld rondom Taalrondes, gericht op het schrijfproces. Daarnaast heb ik vanuit mijn eigen passie voor (bord)spellen een KEK programma ontwikkeld rondom spellen in de klas. Beide worden geleverd met erg veel enthousiasme en kennis!

Meer informatie