(sportdag) bewegingsactiviteiten in de gymzaal

(sportdag) bewegingsactiviteiten in de gymzaal

Op deze dag draait alles om plezier in beweging! Ik ga met de leerlingen verschillende sport- en spelactiviteiten doen die hen helpen hun motorische vaardigheden te verbeteren en hen tegelijkertijd actief houden. De focus ligt volledig op plezier en lichamelijke activiteit. De leerlingen krijgen de kans om verschillende spellen te ervaren, hun fysieke grenzen te verkennen en vooral te genieten van de energie die sport met zich meebrengt.

Groepen: 3, 4, 5, 6, 7, 8

Dagindeling: hele en/ og halve dag

Thema: Sport & Spel

Benodigdheden: Gymzaal of speelzaal. materiaalhok gymzaal/ speelzaal

Kosten: €475,20

Programma overzicht

Op deze dag draait alles om plezier in beweging! I

Ochtend

Ochtend:

• Opening & Introductie (15 minuten)
Korte uitleg van het programma van de dag en de spelregels voor de sport- en spelactiviteiten.

• Warming-up (15 minuten)
Gezamenlijk opwarmen met een energieke activiteit zoals “Tikkertje” of een “Dansles” om de spieren los te maken en het energieniveau op peil te brengen.

• Spel 1: Voetbal (45 minuten)
Leerlingen spelen in kleine groepen een potje voetbal. Hierbij kunnen ze hun snelheid, dribbelen en schotvaardigheid oefenen. Het gaat vooral om plezier en beweging.

Middag

Middag:

• Spel 2: Basketbal Estafette (45 minuten)
In teams strijden de leerlingen in een basketbal-estafette. Dit spel draait om snelheid en het succesvol scoren van een punt na het dribbelen en passen van de bal.

• Spel 3: Zitvolleybal (45 minuten)
Een leuke en toegankelijke variant van volleybal waarbij de leerlingen op de grond zitten. Dit stimuleert de samenwerking, motorische vaardigheden en communicatie.

• Spel 4: Tennis of Badminton (45 minuten)
De leerlingen leren de basisvaardigheden van tennis of badminton door middel van een aantal speelse wedstrijdjes. Plezier staat voorop, maar ze kunnen ook hun reactievermogen en coördinatie verbeteren.

• Afsluiting & Evaluatie (15 minuten)
De dag wordt afgesloten met een korte nabespreking. Wat vonden de leerlingen het leukste spel? Wat hebben ze geleerd? Dit is een moment om de energie van de dag vast te houden en de leerlingen enthousiast te maken voor de volgende keer.

Kerndoel 57

De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan de omringende bewegingscultuur en leren de hoofdbeginselen van de belangrijkste bewegings- en spelvormen ervaren en uitvoeren.

Kerndoel 58

De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: pf

Francis Akuffo

Mijn naam is Francis Akuffo en ik ben sinds mijn 18de actief in het onderwijs. Naast mijn werk als invalgymeester op basisscholen en het verzorgen van TSO- en NSO-activiteiten, heb ik ervaring als persoonlijke begeleider voor kinderen met autisme en moeilijk gedrag. Mijn persoonlijke achtergrond met criminaliteit en huiselijk geweld heeft me gemotiveerd om jongeren te ondersteunen bij het maken van positieve keuzes. Ik geef workshops over onderwerpen die niet vaak op school worden besproken, zoals geweld, criminaliteit en gevoelige sociale thema’s. Door mijn eigen ervaringen en een creatieve aanpak maak ik deze onderwerpen op een toegankelijke en impactvolle manier bespreekbaar voor jongeren. Naast het geven van workshops op scholen, bied ik ook workshops in buurthuizen en jongereninstellingen aan. Daarnaast verzorg ik teambuildingactiviteiten voor alle groepen door sportief onderwijs, waarbij samenwerking en groepsdynamiek centraal staan. In mijn eigen voetbalschool voor peuters en kleuters en in privétrainingen voor jongeren bij een BVO, combineer ik mijn passie voor onderwijs en sport.

Meer informatie