Thematische taalronde
Thematische taalronde
Een taalronde is een mooie werkvorm om het schrijfproces binnen een thema te doorlopen. Als school mag je zelf een thema aanleveren waarmee we die dag aan de slag gaan. We gaan samen stap voor stap het schrijfproces aan en de kinderen worden elke stap begeleid. De kinderen doorlopen deze dag het volledige schrijfproces en hebben aan het eind van de dag een verhaal waar ze hopelijk trots op zijn!
Voor de groepen 1, 2 en (begin) groep 3 is er een aanpassing in het programma. Zij gaan aan de slag met het maken van een taaltekening i.p.v. een verhaal.
Groepen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele en halve dag mogelijk
Thema: Taal
Benodigdheden: Schrijfmateriaal of eventueel laptops
Kosten: €545,20
Programma overzicht
Een taalronde is een mooie werkvorm om het schrijfproces binnen een thema te doorlopen. Als school mag je zelf een thema aanleveren waarmee we die dag aan de slag gaan. We gaan samen stap voor stap het schrijfproces aan en de kinderen worden elke stap begeleid. De kinderen doorlopen deze dag het volledige schrijfproces en hebben aan het eind van de dag een verhaal waar ze hopelijk trots op zijn! Voor de groepen 1, 2 en (begin) groep 3 is er een aanpassing in het programma. Zij gaan aan de slag met het maken van een taaltekening i.p.v. een verhaal.
Ochtend
Introductie van door school gekozen thema
Kort delen van ervaringen rondom het thema
Individueel ordenen van de ervaringen en ideeën
Bespreken van de ervaringen en ideeën met elkaar
Eerste start maken met het schrijven van het verhaal
Middag
Het verhaal verder uitwerken
Voorlezen – feedback – bijstellen
Tekening maken passend bij het verhaal
Presenteren/publiceren in kleine groepjes
Kerndoel 05
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
Kerndoel 06
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.
Kerndoel 08
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
Kerndoel 09
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de KeK-er
Rachel
Mijn naam is Rachel Gerressen. Ik ben moeder van twee dochters en woon in Ede. Na heel wat jaren voor de klas te hebben gestaan was ik toe aan iets nieuws. Ik richt mij graag op het gesprek aangaan met kinderen. Vanuit mijn ervaring in de klas en mijn rol als taalcoördinator heb ik een KEK programma ontwikkeld rondom Taalrondes, gericht op het schrijfproces. Daarnaast heb ik vanuit mijn eigen passie voor (bord)spellen een KEK programma ontwikkeld rondom spellen in de klas. Beide worden geleverd met erg veel enthousiasme en kennis!
Meer informatie