De Vikingen

De Vikingen

Een afwisselend programma, waarin de leerlingen veel informatie opdoen over de Vikingen en een groot aantal leerdoelen voorbij komen.
Wie waren de Vikingen? Alleen maar plunderaars of ook de eerste ontdekkers van Amerika? Hoe wisten ze de weg op zee en hoe konden ze met hun kleine boten zulke grote afstanden afleggen? Wat zijn dat voor rare tekens waarmee ze schreven? In welke goden geloofden ze en wat heeft dat met de namen van de week te maken? Aan het einde van de dag weet je het!

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele of halve dag

Thema's: Zaakvakken, Rekenen, Taal, Filosofie, Natuur

Kerndoelen: Kerndoel 04, Kerndoel 52, Kerndoel 53

Benodigdheden: papier, schrijf- en kleurmateriaal, digibord.

Kosten: €650.20

Programma overzicht

Een afwisselend programma, waarin de leerlingen veel informatie opdoen over de Vikingen en een groot aantal leerdoelen voorbij komen. Wie waren de Vikingen? Alleen maar plunderaars of ook de eerste ontdekkers van Amerika? Hoe wisten ze de weg op zee en hoe konden ze met hun kleine boten zulke grote afstanden afleggen? Wat zijn dat voor rare tekens waarmee ze schreven? In welke goden geloofden ze en wat heeft dat met de namen van de week te maken? Aan het einde van de dag weet je het!

Ochtend

Na de introductie van de wereld van de Vikingen met hulp van een PowerPointpresentatie en een inleidend verhaal, gaan we met ze mee op reis. Waar gingen ze heen en waar bleven ze wonen en waarom, hoe bouwden ze hun boten en hoe ze navigeerden ze op de sterren. We krijgen informatie over hun cultuur en goden en doen opdrachten zoals het schrijven met runentekens en het maken van een ´fibula´.

Middag

In de middag leren we meer over het dagelijks leven van de Vikingen, hoe ze hun huizen bouwden en waarom ze hun vertrouwde Germaanse goden inruilden voor het Christendom. We gaan rekenen met zilver en maken tot slot met de hele klas één grote kleurplaat of stripverhaal.

Kerndoel 04

De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.

Kerndoel 52

De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.

Kerndoel 53

De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

Over de vakspecialist

jacqueline_1652163696.jpg

Jacqueline

Goedendag, ik ben Jacqueline Epskamp en ik doe eigenlijk niets anders dan het vertellen van verhalen als scenarioschrijfster, (jeugd)boekenschrijver en historicus. Ik schreef vrolijke romcoms als Weg van Jou, Pak van mijn Hart en Gek van Geluk, maar ook meer maatschappelijke geëngageerde films als Loverboy en Tegendraads. Ook schrijf ik af en toe een kinder- of young adultboek. Lesgeven, mijn tweede liefde, doe ik al decennia. Eerst als docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs, daarna als docent scenario in het hoger onderwijs en sinds 2022 verzorg ik als vakspecialist dagprogramma’s voor de basisschool. En of het nu op het gebied van geschiedenis is (Het Oude Egypte), scenario/film/drama (Het Geheim van het Scenario) of iets daar min of meer tussenin (Mythologie), in alle programma’s blijft de kern het vertellen van verhalen. Stiekem vind ik het lesgeven aan kinderen het allerleukst. Het is geweldig om ze elke keer weer helemaal mee te krijgen!

Meer informatie