Expeditie Scratch: het grote programmeeravontuur
Expeditie Scratch: het grote programmeeravontuur
Een lesdag waarin kinderen op een speelse manier kennismaken met de basisprincipes
van programmeren. Mijn doel is om technologie toegankelijk en begrijpelijk te maken voor
leerlingen, zodat ze niet alleen leren coderen, maar ook spelenderwijs logisch
en creatief leren denken.
De les is gebaseerd op de 4 P’s: projecten, passies, peers & play en bestaat
uit actieve werkvormen die klassikaal en individueel kunnen worden
uitgevoerd. Kinderen ontdekken spelenderwijs dat programmeren niet alleen
leerzaam is, maar ook ontzettend leuk.
Groepen: 6, 7, 8
Dagindeling: Hele en halve dag
Thema: (Digitale) Media
Kerndoelen: Kerndoel 02, Kerndoel 25, Kerndoel 45, Kerndoel 54, Kerndoel 55
Benodigdheden: Geheel verzorgd
Kosten: €510,20
Programma overzicht
Expeditie Scratch: het grote programmeeravontuur
Ochtend
* Kennismaking
* Level 1 : Met Commando Pinkelen en Ko de Kraker
* Quiz
* Level 2: Met Meester Robot
Middag
* Level 3: Maak en speel je eigen game
* Quiz
* Level 4: Met Tim Tello (drone)
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 25
De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.
Kerndoel 45
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist
Felipe
Hallo! Mijn naam is Felipe en ik geef met veel plezier mijn PLUS dag in programmeren, techniek, muziek en mediawijsheid. Ik hou ervan om kinderen te laten ontdekken hoe creatief zij zelf zijn en hoe technologie hierbij kan helpen — of dat nou met Scratch is, door beats te maken of slimme oplossingen te bedenken. Naast techniek heb ik ook oog voor samenwerken, fantasie (verhalend leren) en plezier in leren.
Meer informatie