Toneelspelen in kostuums

Toneelspelen in kostuums
Tijdens deze theaterworkshop op school beleven kinderen een verhaal van dichtbij. Met een zelfgemaakt poppentheater wordt het verhaal eerst verteld én uitgespeeld. Daarna verdelen we de rollen, trekken bijpassende kostuums aan en speelt de hele klas mee. Zo stappen de kinderen écht in het verhaal. Aansluitend volgt een kunstzinnige les, waarin ze iets maken om mee naar huis te nemen.
Voor groep 3/4 staat De Bremer stadsmuzikanten centraal, met bijpassende themamuziek. In groep 5 werken we rond Joris en de Draak met het thema mythische wezens. Een creatieve en verhalende dag vol spel, kunst en verwondering.
Groepen: 3, 4, 5
Dagindeling: Hele dag
Thema's: Dans & Theater, Kunst & Ontwerp
Kerndoelen: Kerndoel 54, Kerndoel 56, Kerndoel 58
Kosten: €585,20
Programma overzicht
Ochtend
- Kennismaking.
- Opwarming met rollenspellen.
- Uitleg over de thema’s van het het verhaal.
- Overhoring door middel van een spel.
- Poppenspel
- Zelf aan de slag: de rollen verdelen en het verhaal zelf spelen in kostuums.
Middag
- Tekenles om het verhaal te verwerken.
- Herhalen van wat we geleerd hebben over het thema, behorende bij het toneelstuk
- Afsluiting
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kerndoel 58
De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.
Over de vakspecialist

Chava
Mijn naam is Chava en ik ben moeder van drie kinderen. Als kind wist ik al, ik word juf! Na een aantal jaar in het reguliere basisonderwijs en in het speciaal onderwijs gewerkt te hebben doe ik nu wat ik het liefste doe; het geven van creatieve lessen aan kinderen die hun creativiteit en fantasie prikkelen. Ik werk het liefst met mijn eigen gemaakte materialen zodat de kinderen zien hoe iets ontstaat vanuit je eigen handen. Ik geniet van muziek en breng dat ook graag naar de klas met zang en af en toe met mijn viool. Door middel van mijn KeK programma kan ik nu de creativiteit van de kinderen stimuleren en samen genieten van wat we elkaar gaan laten zien en horen.
Meer informatie