Emoties, het Brein en Creativiteit in beweging

Emoties, het Brein en Creativiteit in beweging

Emoties zijn overal – maar hoe werken ze eigenlijk? In deze PLUS-dag over emoties op school. Leerlingen ontdekken op een speelse én verdiepende manier wat gevoelens betekenen. Via filmfragmenten, creatieve tekenopdrachten en groepsgesprekken verkennen ze emoties als boosheid, verdriet, plezier en verwondering. Ze leren hoe emoties samen kunnen bestaan, hoe het brein werkt bij emotieherkenning én hoe ze dit visueel kunnen maken in kunst en taal. In de middag verdiepen ze zich in nieuwe emoties, oefenen ze fysieke oefeningen om gevoelens te reguleren en leren ze dat emoties belangrijk én veranderlijk zijn. Een waardevolle dag vol creativiteit, bewustwording en inzicht — met volop ruimte voor eigen ervaringen, uitwisseling en zelfexpressie.

Groepen: 4, 5, 6

Dagindeling: Hele dag, Halve dag

Thema's: Filosofie & Geluk, Gezondheid, Kunst & Ontwerp

Kerndoelen: Kerndoel 34, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 55

Kosten: €525,20

Programma overzicht

Ochtend

  • Kennismakingsspel
  • Uitleg van de dag.
  • Korte film kijken over Binnenstebuiten (Inside Out) en kennismaken met de emoties Plezier, Angst, Boosheid, Afkeer en Verdriet die voorkomen in de film.
  • Brainstorm
  • Schrijfopdracht: emoties en eigenschappen.
  • Tekenopdracht.
  • Pauze. Fruit eten met kinderjournaal en buiten spelen.
  • Uitleg over de werking van het brein
  • Spel: uitbeelden van emoties
  • Eten en pauze

Middag

  • Schrijfopdracht.
  • Groepsopdracht: nieuwe emotie bedenken en uitwerken.
  • Aan de slag met het verwerken van emoties, door boksen, ademhaling en dansen.
  • Afsluiten thema en Evaluatie.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: Tess2

Tess

Hallo! Ik ben kunstenaar-coach en momenteel rond ik mijn masteropleiding in klinische neuropsychologie af. Met een verleden als begeleider voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen en jonge tieners blijf ik altijd nog gepassioneerd om jongeren te leren reflecteren, de ruimte te geven om gevoelens te ervaren en om in beweging te komen terwijl ze nieuwe dingen leren. Daarvoor heb ik nu vanuit creatieve therapie een les bedacht rondom emoties en zelfreflectie in het basisonderwijs. Hierin leer ik kinderen over emoties, het brein en oefeningen te geven waarmee ze kunnen ervaren. In onze huidige maatschappij is er veel aandacht voor prestatie, veel nadenken en handelingen terwijl ik juist denk dat het heel belangrijk en fundamenteel is om vanaf een jonge leeftijd emotionele intelligentie te ontwikkelen en reflecteren op innerlijke ervaringen. 

Meer informatie