Samen Sterk tegen pesten : Creatieve Burgerschapsworkshops

Samen Sterk tegen pesten : Creatieve Burgerschapsworkshops

Een veilige klas begint bij elkaar begrijpen. In deze workshop over pesten leren leerlingen over pesten is, welke vormen er zijn, de gevolgen en hoe je het kunt stoppen. Door samen te werken in spelvorm, leren ze de waarde van respect en vertrouwen. In rollenspellen ervaren ze de kracht en impact van woorden, en bespreken ze hoe groepsdynamiek werkt. Ze leren zichzelf én elkaar beter kennen. De dag eindigt met het maken van positieve posters en het opstellen van een manifest voor een pestvrije klas. Leerlingen gaan naar huis met concrete handvatten en de motivatie om samen te zorgen voor een veilige sfeer.

Groepen: 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag, Halve dag

Thema's: Burgerschap, Onderzoeken

Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 02, Kerndoel 03, Kerndoel 34, Kerndoel 35, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 55

Kosten: €488,20

Programma overzicht

Ochtend

  • Warming-up met een samenwerkingsspel.
  • Uitleg over de verschillende vormen van pesten.
  • Bespreking van de rollen in pestgedrag: pester, slachtoffer en omstanders.
  • Rollenspellen waarbij leerlingen ervaren hoe woorden iemand kunnen raken.
  • Bespreking van groepsdynamiek en het belang van een positieve houding als omstander.

Middag

  • Brainstormsessie en groepsgesprek: Wat kun je doen als je pesten ziet of ervaart?
  • Praktische tips over zelfvertrouwen vergroten, steun zoeken, en ingrijpen.
  • Poster maken met positieve boodschappen en symbolen die een veilige, pestvrije omgeving bevorderen.
  • Afsluiting met reflectie en manifest met gedragsregels of een manifest voor sociale veiligheid.

Kerndoel 01

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 35

De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: pf

Francis Akuffo

Mijn naam is Francis Akuffo en ik ben sinds mijn 18de actief in het onderwijs. Naast mijn werk als invalgymeester op basisscholen en het verzorgen van TSO- en NSO-activiteiten, heb ik ervaring als persoonlijke begeleider voor kinderen met autisme en moeilijk gedrag. Mijn persoonlijke achtergrond met criminaliteit en huiselijk geweld heeft me gemotiveerd om jongeren te ondersteunen bij het maken van positieve keuzes. Ik geef workshops over positieve keuzes voor jongeren en andere onderwerpen die niet vaak op school worden besproken, zoals geweld, criminaliteit en gevoelige sociale thema’s. Door mijn eigen ervaringen en een creatieve aanpak maak ik deze onderwerpen op een toegankelijke en impactvolle manier bespreekbaar voor jongeren.  

Meer informatie