Samen sterk: Keuzes en Gevolgen – Criminaliteit en Maatschappij

Samen sterk: Keuzes en Gevolgen – Criminaliteit en Maatschappij
In deze workshop over criminaliteit ontdekken leerlingen hoe keuzes invloed hebben op henzelf én op anderen. Door gesprekken, praktijkgerichte oefeningen en reflectie leren ze wat criminaliteit is, hoe groepsdruk werkt en wat de gevolgen kunnen zijn. De dag is interactief opgebouwd en zo ingericht dat het aansluit op de belevingswereld en het niveau van de groep. Door middel van interactieve activiteiten, creatieve werkvormen en veilige gesprekken leren de leerlingen over een gevoelig en vaak onbesproken onderwerp. Thema’s als verantwoordelijkheid, grenzen en respect komen aan bod. Door het werken met herkenbare situaties worden abstracte begrippen tastbaar gemaakt. De dag eindigt met een moment van persoonlijke reflectie, waarin leerlingen hun inzichten omzetten in concrete gedragsafspraken. Het doel is bewustwording te creëren, vaardigheden te ontwikkelen en leerlingen te helpen zich sociaal en emotioneel sterker te voelen.
Groepen: 7, 8
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema's: Burgerschap, Onderzoeken
Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 02, Kerndoel 03, Kerndoel 34, Kerndoel 35, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 55
Kosten: €488,20
Programma overzicht
Ochtend
- Warming-up met een keuzespel.
- Uitleg over criminaliteit, wat houdt het in?
- Groepsdiscussie over groepsdruk en de invloed op iemands keuzes.
- Nee leren zeggen en een standpunt in te nemen.
Middag
- Bespreken van de gevolgen van criminaliteit.
- Rollenspellen over de gevolgen van crimineel gedrag.
- Groepsgesprek en brainstorm over positieve keuzes en verantwoordelijkheid nemen.
- Oefening: “Wat zou jij doen?”.
- Afsluiting met reflectie, commitment en positieve gedragsregels opstellen.
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 03
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
Kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
Kerndoel 35
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
Kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist

Francis Akuffo
Mijn naam is Francis Akuffo en ik ben sinds mijn 18de actief in het onderwijs. Naast mijn werk als invalgymeester op basisscholen en het verzorgen van TSO- en NSO-activiteiten, heb ik ervaring als persoonlijke begeleider voor kinderen met autisme en moeilijk gedrag. Mijn persoonlijke achtergrond met criminaliteit en huiselijk geweld heeft me gemotiveerd om jongeren te ondersteunen bij het maken van positieve keuzes. Ik geef workshops over positieve keuzes voor jongeren en andere onderwerpen die niet vaak op school worden besproken, zoals geweld, criminaliteit en gevoelige sociale thema’s. Door mijn eigen ervaringen en een creatieve aanpak maak ik deze onderwerpen op een toegankelijke en impactvolle manier bespreekbaar voor jongeren.
Meer informatie