Sociale Media & Digitale Media

Sociale Media & Digitale Media
Samen op avontuur in de wereld van het internet! In dit interactieve dagprogramma voor groep 4 tot en met 8 ontdekken leerlingen alles over sociale media en veilig online zijn. Ze leren hoe platforms werken, wat je wel of niet deelt en hoe je slim en veilig online actief bent. Samen onderzoeken ze vragen over privacy, online pesten en respectvol gedrag achter een scherm. Met praktijkvoorbeelden, rollenspellen en creatieve opdrachten ontwikkelen leerlingen digitale vaardigheden en sociaal bewustzijn. Ze gaan aan de slag met hun eigen ideeën en leren online risico’s herkennen. Zo ontdekken ze hoe ze zichzelf en anderen kunnen beschermen in de digitale wereld.
Groepen: 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema's: Burgerschap, Digitale media & Digitale geletterdheid
Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 02, Kerndoel 04, Kerndoel 05, Kerndoel 35, Kerndoel 54, Kerndoel 55
Kosten: €595.20
Programma overzicht
Ochtend
- Kennismaken en bespreken wat leerlingen al weten over sociale media.
- Introductie: welke apps en platformen gebruiken we? Wat is de impact ervan?
- Online-communicatie: hoe reageer je online? Wat deel je wel en niet?
- Privacy en veiligheid: praktische tips om accounts goed in te stellen.
- Groepsdiscussie: voor- en nadelen van sociale media, met stellingen en voorbeelden.
Middag
- Rollenspel & casestudy: wat doe je bij online pesten of druk van anderen?
- Tips & tricks: veilig wachtwoordgebruik, omgaan met fake news, en grenzen aangeven.
- Creatieve opdracht: ontwerp een poster of campagne over veilig en sociaal gedrag online.
- Afsluiting: hoe ga jij voortaan bewust om met digitale media?
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 04
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.
Kerndoel 05
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
Kerndoel 35
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist

Dennis
Hoi, ik ben Dennis Merkus en ik ben 37 jaar en trotse vader van twee dochters. Sinds 2006 ben ik oprichter en eigenaar van BreakFit. Als twee keer Nederlands kampioen en één keer Europees kampioen breakdancer heb ik niet alleen veel podiumervaring, maar ook ruime ervaring in het lesgeven. Met 18 jaar ervaring in het po, vo en sbo heb ik diverse onderwijsprogramma’s ontwikkeld. Hierbij ligt de focus op lessen die het zelfvertrouwen van leerlingen versterken, zodat ze hun talenten kunnen ontdekken en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Ik zet me in voor een omgeving waarin elke leerling zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Mijn doel is simpel: ze inspireren, motiveren en ondersteunen, zodat ze zich zowel persoonlijk als in hun leerproces kunnen ontwikkelen.
Meer informatie
Imani
Mijn naam is Imani, ik ben 28 jaar en woon in Diemen. Oorspronkelijk kom ik uit Bonaire. Ik dans al sinds mijn vierde jaar. Inmiddels geef ik al meer dan acht jaar met veel enthousiasme dans- en theaterlessen. Als vakspecialist werk ik graag met kinderen en jongeren. In mijn lessen draait alles om plezier, creativiteit en persoonlijke groei. Ik creëer een veilige omgeving waarin leerlingen zichzelf kunnen uiten, nieuwe dingen durven proberen en vol vertrouwen kunnen groeien. Beweging, muziek en expressie zijn voor mij dé middelen om kinderen te laten ontdekken wie ze zijn en wat ze kunnen.
Meer informatie
Ramon
Mijn naam is Ramon Rahangmetan. Ik werk met zowel jonge als oudere generaties aan verschillende (internationale) projecten waarin creativiteit, technologie en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. Mijn onderwijservaring heb ik zowel in Nederland als België opgedaan, en oprichter van een jongerenorganisatie in Brussel binnen het Erasmus+ programma. Ik vind het belangrijk dat kinderen en jongeren niet alleen kennis opdoen, maar ook leren samenwerken, zelfvertrouwen ontwikkelen en hun creativiteit ontdekken. Ik help hen hierbij door ze vragen durven te stellen en leren meegaan met de snelheid van innovatie en nieuwe technologieën. In mijn workshops, zoals Multimedia Marketing Mindset en Tech Trends, leren jongeren spelenderwijs de basis van marketing, media en digitale tools. In deze programma's ontwikkelen ze niet alleen nieuwe vaardigheden, maar ook hun zelfvertrouwen, samenwerking en een open blik op de wereld. Mijn motivatie is om kinderen en jongeren op een inspirerende manier klaar te stomen voor de uitdagingen van morgen. Ik geloof dat de jeugd de toekomst is en dat het belangrijk is hen te laten ontdekken hoe technologie hun leven kan verrijken en nieuwe kansen kan bieden.
Meer informatie
Yvonne van Loon
Aangenaam, ik ben Yvonne. Ik ben 44 jaar en geef al sinds 1998 les aan kinderen, jongeren en volwassenen. Op mijn achttiende begon ik als allround sport- en dansdocent, gespecialiseerd in groepslessen. Dat doe ik tot op vandaag nog steeds. Ik studeerde Drama aan de Fontys Hogeschool en ben opgeleid als theatermaker en theaterdocent. Ook volgde ik een opleiding tot visagiste. In 2005 startte ik mijn eigen agency. Daar geef ik workshops en lever ik artiesten en entertainment op maat. Sinds 2020 geef ik veel PLUS-programma’s met dans, sport en theater op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Mijn expertise ligt hier ook. Daarnaast geef ik lessen over sociale media, digitale media en vloggen, visagie, grime en creatieve projecten. Ik wil kinderen inspireren, plezier geven en zelfvertrouwen meegeven. Zo verlaten ze mijn lessen met een ervaring die bijblijft.
Meer informatie