Omgaan met geld

Omgaan met geld

Een les over omgaan met geld. We duiken in de geschiedenis van geld en ontdekken hoe het wordt gemaakt. Leerlingen doen mee aan een interactieve geld-quiz en denken na over de invloed van reclame. In een dramales staan de thema’s werken, sparen en uitgeven centraal. Daarna ontwerpen ze hun eigen geld, maken een bijpassend kunstwerk en organiseren samen een echte veiling. Zo leren ze spelenderwijs wat spullen waard zijn en hoe reclame hun keuzes beïnvloedt. Het doel: bewustwording, creativiteit en inzicht in hoe geld werkt in het dagelijks leven.

Groepen: 3, 4, 5, 6

Dagindeling: Hele dag

Thema's: Burgerschap, Economie & Maatschappij, Kunst & Ontwerp

Kerndoelen: Kerndoel 33

Kosten: €545.20

Programma overzicht

Ochtend

  • Kennismaken.
  • Les over hoe geld is ontstaan en hoe geld tegenwoordig wordt gemaakt.
  • De Grote Geld Quiz.
  • Discussie: wat is de invloed van reclame?
  • Leerlingen ontwerpen hun eigen geld.
  • Kunstwerk maken.

Middag

  • Theater over geld verdienen en sparen.
  • Klassenveilig: gemaakte kunstwerken wordt geveild en gekocht met zelfgemaakte geld.
  • Afsluiting.

Kerndoel 33

De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.

Over de vakspecialist

annette_1644939051.jfif

Annette

Sinds een tijd ben ik creatief invalkracht op verschillende basisscholen, wat ik enorm leuk vind! Mijn drijfveer om dit werk te doen is om leerlingen op een positieve en creatieve manier in hun kracht te zetten en spelenderwijs hun eigen kwaliteiten te laten ontdekken. Het is fascinerend om te zien wat er bij sommige leerlingen op creatief en cultureel gebied naar boven komt en hoe je voor sommige leerlingen het verschil kunt maken. 
Mijn achtergrond is de modeacademie en poppentheater en op dit moment combineer ik al mijn kennis en ervaring voor de klas. 
Met mijn PLUS-programma’s stimuleer ik creativiteit in beeldende vorming en drama. Kinderen leren doen, kijken én luisteren – en dat maakt elk lesmoment een klein feest. 

Meer informatie
sylvia_1665672872.jpg

Sylvia

Het begon, nu 25 jaar geleden, met het regisseren van toneelstukken in het buitenland voor en met kinderen. Daarna het geven van drama lessen in de klas en terug in Nederland het spelen in een poppentheater. Na de opleiding tot Kindertherapeut heb ik jaren een eigen praktijk gehad. Het is ontzettend leuk om al deze ervaringen te bundelen en voor een klas te staan. Samen met mijn collega van theater Kwadraat, Annette Albers, hebben we ons aangemeld bij Kek en hebben we verschillende programma's die we samen of individueel geven voor de klas. We vinden het leuk om veel actuele onderwerpen onder de aandacht te brengen. Hoe om te gaan met geld?, kunst, drama, sociale vaardigheden of voeding. We zijn altijd weer bezig om nieuwe onderwerpen te bedenken. Centraal staat voor ons; de kinderen uitdagen tot creativiteit, leren presenteren en acteren en hierdoor meer zelfkennis en zelfvertrouwen bij de kinderen te ontwikkelen. Daarnaast vind ik het erg leuk om actief met de kinderen bezig te zijn. Vaak hebben ze maar een klein zetje nodig om tot hele verrassende dingen te komen.

Meer informatie

Beoordelingen

Directeur
Hartstikke leuke dag voor de kinderen. Prima grip op de groep. Voor herhaling vatbaar.