Computerwijs (Robotbrein)

Computerwijs (Robotbrein)

Leerlingen ontdekken hoe technologie ‘denkt’ en werkt. Op een speelse manier leren ze hoe je een computer kan laten doen wat jij wilt. Met vrolijke filmpjes, kleurige werkbladen en echte robots gaan ze zelf aan de slag. Ze sturen robots aan met kleurtegels en leren zo spelenderwijs over data en logica. De kinderen ontdekken stap voor stap de basis van digitale geletterdheid — door te spelen, te ontdekken en te doen.

Groepen: 1, 2, 3, 4

Dagindeling: Hele dag, Halve dag

Thema: Digitale media & Digitale geletterdheid

Programma overzicht

Ochtend

  • Introductie met filmpje: hoe denkt een computer?
  • Leren van computerwoorden door spelletjes en beweging.
  • Robots laten bewegen met kleurtegels.
  • Eerste werkbladopdracht met eenvoudige programmeerpuzzels.

Middag

  • Herhaling en kort spel om te starten.
  • In groepjes opdrachten maken met robots en kleurtegels.
  • Tweede werkbladopdracht met meer uitdaging.
  • Creatieve afsluiting: wat zou mijn robot moeten doen?
  • Gezamenlijke afsluiting en terugblik.

Over de vakspecialist

Jan-Willem

Jan-Willem

Ik ben Jan-Willem Hoogakker, een enthousiaste ICT’er met een grote passie voor drama. Na jaren in de ICT gewerkt te hebben, besloot ik in 2020 mijn kennis en energie in te zetten voor het onderwijs. Nu geef ik met veel plezier les. Mijn programma’s gaan over drama en digitale geletterdheid en laten leerlingen ontdekken, creëren en samenwerken. Of het nu gaat om het bouwen van een spel of het spelen van een scène — ik wil kinderen laten ervaren hoe leuk leren kan zijn. Met humor, energie en aandacht voor ieder kind maak ik van elke les een inspirerende dag.

Meer informatie