“De invalpool is de olie in de motor”

“De invalpool is de olie in de motor”

Interview met Sietze Jansen, schooldirecteur en pooldirecteur bij Trivium Onderwijs

Bij IPPON werken we samen met betrokken onderwijsprofessionals die het verschil maken in de klas én daarbuiten. Een van hen is Sietze Jansen, schooldirecteur van de Koningin Julianaschool in Heteren en sinds anderhalf jaar ook pooldirecteur bij Trivium Onderwijs. In zijn dubbele rol zorgt hij ervoor dat scholen binnen Trivium altijd kunnen rekenen op goed georganiseerde vervanging en continuïteit in het onderwijs.

Structuur en verbinding binnen de vervangingspool

Als pooldirecteur coördineert Sietze de vervangingspool voor de veertien christelijke scholen binnen Trivium Onderwijs, verspreid van Wageningen tot Wamel. “In totaal werken er zo’n 350 mensen, waarvan elf collega’s in de invalpool. Zij zijn samen goed voor 7 fte.” legt hij uit. “We hebben invallers die volledig flexibel zijn, maar ook leerkrachten die deels vast op een groep staan en deels in de pool werken. De een wil graag meer scholen zien, de ander vindt juist de diversiteit van het invalwerk zo leuk. Ieders motivatie is anders. Daarnaast heb je minder vaste taken in de klas, maar moet het wel bij de passen om je elke dag aan te passen aan je nieuwe omgeving.”

Zijn rol draait om verbinding, kwaliteit en overzicht. “Ik voer intakes met nieuwe poolers, samen met Rudy Thijs, de P&O-adviseur van Trivium. Daarbij kijken we natuurlijk naar iemands kwaliteiten, maar leggen we ook uit dat we verwachten dat iedereen in onze pool breed inzetbaar is. We proberen wel rekening te houden met de wensen en voorkeuren van onze poolers, zeker wanneer ze op een lange vervanging ingepland worden. Gelukkig krijgen zijn de collega’s bij IPPON hier ook goed in. Zij kennen ook de mens achter de invaller.’’

De kracht van goede organisatie

Volgens Sietze ligt de meerwaarde van een goed georganiseerde pool in duidelijkheid en betrokkenheid. “Poolers moeten weten wat ze mogen verwachten en scholen moeten weten wat ze moeten bieden.’’ Sinds er een pooldirecteur is, verlopen de processen soepeler én is de werkwijze op elke school hetzelfde. ‘’Poolers worden beter ontvangen, krijgen de juiste inlogcodes, en de materialen liggen klaar. Het klinkt eenvoudig, maar het maakt een groot verschil in hoe prettig iemand werkt.”

Ook de persoonlijke kant vindt hij belangrijk. “Poolers moeten zich onderdeel voelen van het team. Daarom hebben ze allemaal een stamschool. Die betrekt ze bijvoorbeeld bij studiedagen, teamuitjes en de Dag van de Leraar. Dat zorgt voor binding. Je ziet dat ook de vaste collega’s echt betrokken zijn, niet alleen omdat het verwacht wordt, maar uit oprechte interesse. Dat maakt dat het voor invallers vaak voelt als thuiskomen bij Trivium.”

Van docent tot pooldirecteur

Sietze is al zijn hele loopbaan actief in het onderwijs. Hij begon als leerkracht in de bovenbouw, werd later schoolleider en werkte vijf jaar in Oss voordat hij de overstap maakte naar Heteren. “Ik ben echt een onderwijsmens,” vertelt hij. “Drie jaar geleden werd ik directeur van de Koningin Julianaschool. Toen we binnen Trivium merkten dat het proces rond invallers beter gestroomlijnd kon worden, besloten we om een pooldirecteur aan te stellen. Dat sprak me aan, ik wilde graag bijdragen aan een structurele oplossing voor vervanging.”

Ondersteuning, professionalisering en vertrouwen

Poolers begeleiden en motiveren, dat is een van Sietzes belangrijkste werkzaamheden. “We hebben sinds dit schooljaar een online professionaliseringsplatform via de onderwijsacademie. Poolers kunnen daar zelf cursussen en webinars volgen. Daarnaast moedigen we scholen aan om hen ook op studiedagen uit te nodigen. Als je verwacht dat invallers met een bepaalde methode werken, moet je ze daar ook in trainen.”

Een van zijn wensen is om nog dichter bij de praktijk van poolers te staan. “Ik zou graag meer lesobservaties doen, om ook zelf te zien hoe ze werken. In de praktijk is dat lastig, want je weet niet altijd waar iemand staat die dag. Gelukkig is het contact met collega-directeuren goed. Zij geven terug wat ze zien, zodat we samen zicht houden op kwaliteit én het welbevinden van de poolers.”

Mensenwerk, elke dag anders

De combinatie van schooldirecteur en pooldirecteur maakt zijn werkdag dynamisch. “Mijn werk is elk half uur anders,” lacht Sietze. “Soms word je ’s ochtends gebeld omdat een invaller nog niet op school is, en later die dag overleg je over een langdurige vervanging. Tussendoor moet je even inspringen in een klas en je dagelijkse werkzaamheden uitvoeren.”

Het vraagt soms om creativiteit. “In piekperiodes kan het toch gebeuren dat we er met de invalpool niet uitkomen. Dan kijken we intern wat mogelijk is. Ik heb een aantal leerkrachten die in nood wel een dag extra willen werken om voor een collega in te vallen. Ook hebben we lijsten klaarliggen over hoe we groepen kunnen opsplitsen en welk werk ze kunnen doen. Het begrip hiervoor is groot, omdat iedereen weet dat de invallers altijd hun best doen de uitval op te vullen, dus als zelfs dat niet genoeg is werken we samen aan een oplossing. Daarnaast is het fijn dat we korte lijnen met IPPON hebben. Dat maakt schakelen makkelijk en ze denken ook graag mee met een oplossing.”

“De invalpool is de olie in de motor”

Sietze vat de waarde van een goed georganiseerde pool mooi samen: “De invalpool is de olie in de motor. Zij helpen het onderwijs door te laten gaan, wanneer het vaste team even niet compleet is. Invallers verdienen een directeur of coördinator die met hen meedenkt, hen begeleidt en beschikbaar is als aanspreekpunt. Zo houd je het onderwijs sterk, ook als het even krap wordt.” Die benadering werpt zijn vruchten af. “Je merkt dat poolers zich gewaardeerd voelen en echt verbonden zijn met onze scholen. Dat is precies wat we willen bereiken.”

Sietze achter zijn laptop