Digitale geletterdheid in de klas – met Jeroen Flantua

Digitale geletterdheid in de klas – met Jeroen Flantua

‘’Meestal moet ik de kinderen eerder afremmen in hun enthousiasme dan motiveren.”

Deze vrijdag start de Week van de Mediawijsheid. Tijdens deze week wordt er aandacht gevraagd voor het leren omgaan met digitale media (zoals social media en online veiligheid) en de ontwikkeling van digitale vaardigheden. IPPON biedt meerdere PLUS-programma’s van sterke vakspecialisten die goed bij dit thema aansluiten. Een van die vakspecialisten is Jeroen Flantua. Een vakspecialist met een passie voor programmeren, digitale geletterdheid én het motiveren van kinderen.

Van ICT’er tot vakspecialist

Jeroen begon zijn loopbaan in de ICT: hij had jarenlang een eigen bedrijf waarin hij websites en bedrijfsapplicaties ontwikkelde. “In die tijd programmeerde ik alles zelf. Daarnaast gaf ik regelmatig trainingen aan personeel als er nieuwe systemen kwamen.” Met klanten als Rabobank heeft hij veel ervaring opgedaan in het geven van Office-trainingen en het begeleiden van medewerkers.

Na een drukke periode koos hij bewust voor zijn gezin. “Ik hielp op de school van mijn kinderen met schaken, elektronica en programmeren. Zo rolde ik het onderwijs in.” Via een schooldirecteur kwam hij bij IPPON terecht, waar hij nu al jaren met plezier werkt.

Breed inzetbaar: van programmeren tot rekenen

Jeroen verzorgt lessen in programmeren en digitale geletterdheid, maar heeft ook ervaring als NT2-docent in een asielzoekerscentrum voor oudere jongeren. Zijn didactische vaardigheden ontwikkelde hij deels in zijn ICT-tijd, waar hij trainingen volgde over cursusontwikkeling. Inmiddels studeert hij voor zijn bachelor tot rekenspecialist en rekencoach. “Rekenen is een belangrijk onderdeel van mijn programma’s. Om kinderen beter te kunnen ondersteunen, ben ik deze opleiding gaan volgen.”

Een werkweek vol afwisseling

Geen week is hetzelfde voor Jeroen. “Naarmate het schooljaar vordert, wordt mijn inzet intensiever. Momenteel werk ik ook aan nieuwe programma’s, bijvoorbeeld rondom digitale vaardigheden. Het contact met de kinderen maakt mijn werk echt leuk. Hun enthousiasme geeft me elke dag energie. Als ik vroeger had geweten hoe leuk het onderwijs is, was ik waarschijnlijk naar de pabo gegaan,” lacht hij. Naast zijn programma’s voor kinderen, werkt hij ook aan trainingen voor leerkrachten. “Niet iedereen heeft een kans gehad om zijn of haar digitale vaardigheden te ontwikkelen, maar het is wel een van de nieuwe kerndoelen. Daarom wil ik mijn kennis ook delen met leerkrachten, zodat zij de kinderen kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van deze cruciale vaardigheden.’’

“Het is eerder remmen dan trekken”

Volgens Jeroen zit de kracht van zijn vak in de directe beleving. “We gaan een game programmeren, dat spreekt kinderen meteen aan. Je ziet direct resultaat, dat maakt ze trots. Meestal moet ik ze eerder afremmen in hun enthousiasme dan motiveren.” En dat enthousiasme is aanstekelijk. “In al die jaren heb ik nog nooit een kind gehad dat écht niet geïnteresseerd was.”

Een tip voor scholen en nieuwe vakspecialisten

Jeroen ziet de inzet van vakspecialisten als een waardevolle aanvulling voor scholen. “Met sommige programma’s kun je kennis in huis halen die je zelf niet hebt. Het is geen vervanging van leerkrachten, maar een verrijking. Samen geef je leerlingen iets extra’s mee – iets waar ze later echt iets aan hebben.”