Stoffige Kunst

Stoffige Kunst

Textielkunst heeft een stoffig imago, maar is juist nu met de grote vervuilende kledingindustrie echt iets om nu met leerlingen te doen!
De kinderen leren deze dag borduren en simpel naaiwerk verrichten, iets waar ze later eens op terug kunnen vallen door hun eigen kleding te repareren.
Deze KEK dag staat vooral in het teken van creativiteit, maar stiekem leren we ook veel over dit maatschappelijke onderwerp.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: hele dag, halve is ook mogelijk

Thema's: Kunst, Burgerschap, Ontwerpen

Benodigdheden: computers en evt dik papier, maar is niet noodzakelijk

Programma overzicht

Textielkunst heeft een stoffig imago, maar is juist nu met de grote vervuilende kledingindustrie echt iets om nu met leerlingen te doen! De kinderen leren deze dag borduren en simpel naaiwerk verrichten, iets waar ze later eens op terug kunnen vallen door hun eigen kleding te repareren. Deze KEK dag staat vooral in het teken van creativiteit, maar stiekem leren we ook veel over dit maatschappelijke onderwerp.

Ochtend

Picasso van stof
Borduren op een kaart
Bespreken problemen rond de kledingindustrie
Spelelement

Middag

Ontwerp en maak je eigen knuffel of pimp je eigen kledingstuk
Presenteren van het eindproduct

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de KeK-er

yvonne_1660670289.jpg

Yvonne

Ik ben Yvonne, een gelukkige echtgenoot en vrolijke moeder van 2 kinderen. Al van kinds af aan ben ik creatief bezig, op school vond ik het soms moeilijk meekomen door mijn dyslexie. Inmiddels ken ik mijn kracht en is dat nou net waarom ik heel bewust kies voor het werken in het onderwijs via KEK. Ik wil kinderen die misschien niet altijd helemaal passen in het huidige schoolsysteem van veel taal, rekenen en toetsen, laten zien dat er nog veel meer is. In het KEK programma leer ik kinderen graag meer over de natuur en ontdekken we veel door creatief bezig te zijn, vaak met gebruik van natuurlijke materialen. Maar ook hergebruik en recycling zijn dingen die aan bod komen. Ik wil kinderen graag leren aandacht te hebben voor het creatieve proces in plaats van alleen de uitkomst. Met aandacht voor elkaar maken we er een leerzame creatieve dag van! Kinderen die enthousiast naar huis gaan met een zelfgemaakt object waar ze trots op zijn, dat is mijn doel, daar krijg ik energie van!

Meer informatie