3D Printen

3D Printen
In dit programma duik je met de klas in de wereld van 3D-printen en digitaal ontwerpen. Je leert werken met TinkerCad, een gebruiksvriendelijke maar professionele ontwerpsoftware. Stap voor stap ontdek je hoe ideeën tot leven komen: van schets tot een echt, tastbaar 3D-object. Je ervaart hoe techniek en creativiteit samenkomen in het ontwerpproces. Door te experimenteren en problemen op te lossen, ontwikkelen de leerlingen inzicht in moderne technologie en versterken ze hun digitale vaardigheden. Dit programma maakt techniek tastbaar, stimuleert creatief denken en laat zien dat ontwerpen vooral doen is. Zo groeit elke leerling in zelfvertrouwen en innovatiekracht.
Groepen: 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema's: Digitale media & Digitale geletterdheid, Techniek & Wetenschap, Kunst & Ontwerp
Kerndoelen: Kerndoel 32, Kerndoel 44, Kerndoel 45, Kerndoel 55
Kosten: €595.20
Programma overzicht
Ochtend
- Kennismaken & programma uitleg.
- Presentatie: Hoe werkt een 3D printer en wat kun je er allemaal mee maken?
- Kennismaken met TinkerCad.
- Ontwerpen & maken: individueel of in groepjes een eigen 3D-object ontwerpen.
Middag
- Ontwerp optimaliseren, puntjes op de i zetten voor het perfecte prinsresultaat.
- Printen maar!
- Ontwerpen delen en bespreken.
- Reflecteren.
- Tentoonstelling.
Kerndoel 32
De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.
Kerndoel 44
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
Kerndoel 45
De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist

Evelien
Ik ben Evelien Hölscher, bevlogen onderwijsprofessional met ruime ervaring in het basis- en speciaal onderwijs. Als NLP-coach voor jongeren en met mijn achtergrond in jeugdhulpverlening, kijk ik verder dan alleen het leren: ik zie het hele kind met al zijn talenten en uitdagingen. Door mijn werk als groepsleerkracht blijf ik dagelijks verbonden met de onderwijspraktijk. Hierdoor weet ik precies wat er speelt in het onderwijs en hoe we leerlingen optimaal kunnen ondersteunen. Ik combineer traditionele wijsheid met innovatieve didactiek. Daarbij integreer ik wetenschappelijk onderbouwde methoden met praktijkgerichte activiteiten, waardoor ik een leeromgeving creër waarin elk kind kan excelleren. Mijn focus ligt op executieve vaardigheden zoals plannen, organiseren en concentreren. Deze zijn cruciaal zijn voor het succes van leerlingen.
Meer informatie