Beat the news-Journalist voor één dag

Beat the news-Journalist voor één dag

Werken in het onderwijs vind ik inspirerend. De nieuwsgierigheid van kinderen; aansluiten bij hun leerbehoefte geeft mij plezier en voldoening in m’n werk. Het is geweldig om te ervaren hoe iedere klas samenwerkt aan het samenstellen van een krant en hoe enthousiast leerlingen zijn als de krant klaar is!

Groepen: 3, 4, 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Een hele dag

Thema's: Taal, (Digitale) Media

Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 02, Kerndoel 03, Kerndoel 04, Kerndoel 05, Kerndoel 06, Kerndoel 07, Kerndoel 08, Kerndoel 09

Benodigdheden: Papier, laptops, wifi, stiften en pennen.

Kosten: €515

Programma overzicht

Ochtend

Kennismaken met de docent
• Verdelen van de rollen schrijvers, redacteuren, reporters, vlogger
• Regels voor samenwerking in de redactie opstellen

Wat is nieuws?
• Wat doet een journalist?
• Hoe schrijf je een artikel?
• Hoe is een krant opgebouwd?
• Voorbeelden van een artikel bespreken
• Voorbereiden en analyseren van de nieuws-items
• Interviews afnemen

Middag

Hoe maak je een onderwerp geschikt als nieuwsitem
• Starten met schrijven en uitwerken van je nieuws items
• Eindredactie op de items en samenstellen van de krant
• Redigeren van elkaars artikelen
• Eindverslag door de Vlogger
• Reflectie op de dag
• Afdrukken en verspreiden van de krant

Kerndoel 01

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 04

De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.

Kerndoel 05

De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.

Kerndoel 06

De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.

Kerndoel 07

De leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen in verschillende teksten.

Kerndoel 08

De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.

Kerndoel 09

De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: IMG_0683

Sarah

Mijn naam is Sarah. Ik houd heel veel van taal! Al van jongs af aan ben ik bezig met lezen, schrijven en spreken. Ik ben getrouwd en woon samen met mijn man die ook veel van de taal houdt. Samen hebben we twee kinderen van 14 en 18 jaar. Daarnaast wonen ook nog hond Isa en kater Loek bij ons in Hilversum. Met zijn allen vormen we een gezellig gezin. Ik heb een eigen taalpraktijk en daarnaast werk ik een aantal dagen in het middelbaar onderwijs als docent Nederlands. In mijn vrije tijd sta ik langs de lijn bij de hockeywedstrijden van mijn zonen! Daarnaast ben ik zelf aan het hardlopen en houd ik van dansen (Zumba) en skiën. Wanneer er nog tijd over is bezoeken we graag mooie steden in Europa zoals Rome en Berlijn. Mijn onderwijs-programma heeft als onderwerp Beat the news; in één dag leer je hoe je interessante nieuwsberichten kunt schrijven.

Meer informatie