Beeldend schrijven voor film of toneel

Beeldend schrijven voor film of toneel

Tijdens deze creatieve schrijfdag op school ontdekken leerlingen hoe een verhaal ontstaat voor film, toneel of strip. Eerst bedenken ze zelf een idee en werken dat stap voor stap uit. Deze schrijfdag kan individueel of in duo’s worden gevolgd. De kinderen leren hoe een goed verhaal wordt opgebouwd en hoe je spanning opbouwt met beelden en woorden. Met begeleiding werken ze het verhaal uit tot een echt film-, toneel- of stripconcept. Aan het einde van de dag presenteren enkele leerlingen hun verhaal aan de klas. Zo ervaren zij trots en plezier in schrijven en vertellen. Een dag vol taal, creativiteit en verbeeldingskracht. 

Groepen: 7, 8

Dagindeling: Hele dag

Thema's: Digitale media & Digitale geletterdheid, Taal

Kerndoelen: Kerndoel 54, Kerndoel 55

Kosten: €561.20

Programma overzicht

Ochtend

  • Kennismaking, opwarmen met stellingen.
  • Bekijken filmpje en bespreken van verhaal.
  • Verschil tussen film en toneel.
  • Introductie thema, keuze hoofdperso(o)n(en) en doel hoofdpersoon.
  • Structuur van een verhaal, hoe maak je een verhaal spannend.
  • Bekijken film en keuze tegenspelers in het verhaal .

Middag

  • Dialogen/ gesprekken schrijven.
  • Voordragen verhalen en feedback.
  • Evaluatie van de dag.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

simon_1641384894.jpg

Simon

Mijn naam is Simon. Als kind droomde ik van reizen en de wereld ontdekken. Ik wilde graag journalist worden. Op mijn 23e maakte ik mijn eerste verre reis naar Ierland. Daar ontmoette ik mensen uit veel verschillende landen. Hun verhalen en talen inspireerden mij direct. Daarna volgden meer dan 25 landen en een verblijf van drieënhalf jaar in Afrika. Ik werd geen journalist, maar internationaal hulpverlener, onderzoeker en opleider. Vandaag de dag leid ik moderatoren op en geef ik workshops, webinars en groepsgesprekken. Op mijn 42e ontdekte ik film. Ik leer mensen hoe ze verhalen in beeld kunnen brengen. Nu maak ik documentaires, korte drama’s en dansfilms. Met mijn programma’s “Film jouw verhaal” en “Mini-documentaire maken” werk ik ook met scholen en geef ik filmles voor kinderen. Ik wil mensen onbevangen en creatief laten werken en het innerlijke kind wakker maken. 

Meer informatie