Beeldend schrijven voor film of toneel
Beeldend schrijven voor film of toneel
Tijdens deze PLUS-dag gaan de leerlingen aan de slag om een film- of toneel verhaal te schrijven. Individueel of in groepjes van 2 doorlopen de leerlingen het proces om tot een film- of stripverhaal te komen. Aan het einde van de dag delen een aantal leerlingen hun verhaal.
Groepen: 7, 8
Dagindeling: Hele dag
Thema's: Taal, Theater, Ontwerpen, (Digitale) Media
Kerndoelen: Kerndoel 54, Kerndoel 55
Benodigdheden: Papier, stiften, kleurpotloden
Kosten: €545.20
Programma overzicht
Tijdens deze PLUS-dag gaan de leerlingen aan de slag om een film- of toneel verhaal te schrijven. Individueel of in groepjes van 2 doorlopen de leerlingen het proces om tot een film- of stripverhaal te komen. Aan het einde van de dag delen een aantal leerlingen hun verhaal.
Ochtend
• Kennismaking, opwarmen met stellingen
• Bekijken filmpje en bespreken van verhaal
• Verschil tussen film en toneel
• Introductie thema, keuze hoofdperso(o)n(en) en doel hoofdpersoon
• Struktuur van een verhaal, hoe maak je een verhaal spannend
• Bekijken film en keuze tegenspelers in het verhaal
Middag
Dialogen/ gesprekken schrijven
• Voordragen verhalen en feedback
• Evaluatie van de dag
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist
Simon
Mijn naam is Simon. Als kind wilde ik al vroeg reizen en de wereld ontdekken. Mijn droom was om journalist te worden. Pas op mijn 23e maakte ik mijn eerste grote reis naar het buitenland. Dit was een zomerschool in Ierland, waar ik mensen vanuit allerlei verschillende landen ontmoette. Ik was meteen geïnspireerd, gefascineerd door de talen en diversiteit van mensen, die ik ontmoette. Ik vervolgde mijn avonturen in meer dan 25 landen. Ik woonde 3 ½ jaar in Afrika. Hoewel ik nooit journalist werd, werd mijn wens vervuld als internationaal hulpverlener, onderzoeker en opleider. Tot op de dag van vandaag leid ik moderatoren op om workshops en groepsgesprekken te begeleiden en leid regelmatig workshops, webinars en seminars. Tijdens mijn 42e jaar raakte ik gepassioneerd door film, hoe deze te maken en hoe verhalen van mensen te visualiseren. Vandaag de dag maak ik korte films (documentaire, drama en dans), leid mensen op in het maken van films en draag deze passie graag uit. Het mooiste is als mensen plezier hebben, onbevangen kunnen werken en creatief bezig kunnen zijn; ‘ Het losmaken van het innerlijke kind in onszelf’. De programma's 'Film jouw verhaal' en 'Mini-documentaire maken' bied ik ook aan voor docenten/schoolpersoneel.
Meer informatie