Creatief schrijven: Avonturenverhalen

Creatief schrijven: Avonturenverhalen

Taal wordt pas echt leuk als je ermee mag spelen. In deze creatieve schrijversworkshop op school ontdekken kinderen hoe verhalen ontstaan — van eerste idee tot een echt boek. De dag begint met het avontuurlijke kinderboek Zora de Superkat. Dit boek heb ik geschreven, en ik vertel hoe het is om zelf een boek te schrijven en te publiceren. Daarna gaan de leerlingen aan de slag met hun eigen verbeeldingskracht. Met verrassende schrijfopdrachten worden ze uitgedaagd om te durven, te experimenteren en hun fantasie de vrije loop te laten. Het draait niet om spelling of perfectie, maar om plezier in taal en het ontdekken van je eigen stem.

Groepen: 4, 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag, Halve dag

Thema: Taal

Kerndoelen: Kerndoel 02, Kerndoel 05, Kerndoel 09, Kerndoel 54, Kerndoel 55

Kosten: €561,20 (Inclusief het boek "Zora de Superkat". Per school 1 exemplaar)

Programma overzicht

Ochtend

• Boekpresentatie van mijn boek ‘Zora de superkat’ plus schrijfopdracht die te maken heeft met dieren en reizen.
• Uitleg over de opbouw van verhalen plus schrijfopdracht. De kinderen gaan aan de slag met het wie, wat en waar van een zelf bedacht verhaal.

Middag

• Gedichtenpromotieles. De kinderen maken kennis met verschillende gedichten en dichtvormen.
• De kinderen maken in groepjes vanuit bestaande gedichten nieuwe gedichten.
• De kinderen dragen hun groepsgedichten voor.

Kerndoel 02

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Kerndoel 05

De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.

Kerndoel 09

De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

Anouk

Anoek

Ik ben Anoek van Korlaar. Ik ben creatief schrijfdocent, sociale vaardigheidstrainer en mindfulnesstrainer. Na 18 jaar als leerkracht in het primair onderwijs gewerkt te hebben, richt ik me nu op het geven van creatieve schrijflessen, leesbevordering en lessen rondom persoonlijke ontwikkeling. Ik heb daar de afgelopen jaren meerdere opleidingen voor gevolgd. In mijn schrijflessen staat het plezier in taal centraal en geef ik de creativiteit en fantasie van kinderen de ruimte om tot leven te komen. Schrijven betekent ook je durven verbinden met jezelf. Bewustwording en reflectie kunnen kinderen helpen om zich meer te verbinden met zichzelf en de wereld om hen heen. 

Meer informatie