Dans de wereld rond

Dans de wereld rond
Tijdens deze dansdag maken leerlingen op een speelse en educatieve manier kennis met verschillende dansstijlen van over de hele wereld. Elke dans is verbonden aan een cultuur of traditie, waardoor leerlingen niet alleen bewegen, maar ook leren over diversiteit en expressie. De moeilijkheidsgraad wordt afgestemd op de groep: jongere leerlingen ontdekken vooral expressie, mimiek en het verbinden van dans met emoties en toneel. Bij de oudere groepen ligt de nadruk op houding, balans en het begrijpen van het lichaam. Door samen te dansen, leren leerlingen samenwerken, luisteren en elkaar versterken. Een dag vol ritme, plezier en culturele verbinding!
Groepen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema: Dans & Theater
Kerndoelen: Kerndoel 34, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 56, Kerndoel 58
Programma overzicht
Ochtend
Groepen 1–6:
- Kort verschillende dansstijlen bekijken (zoals klassiek ballet, breakdance, jazzdance en tapdance, en de bijbehorende culturen).
- Zelf leren dansen in deze stijlen
- emoties uitbeelding met hun lichaam (o.b.v. educatieve boeken)
Groepen 7–8:
- Kort verschillende dansstijlen bekijken (zoals klassiek ballet, breakdance, jazzdance en tapdance, en de bijbehorende culturen).
- Evolutie van dans ontdekken a.d.h.v. energieke oefeningen.
- Zelf leren dansen in deze stijlen.
Middag
Groepen 1–4
Dansles met de focus op spelenderwijs leren bewegen
Groepen 5-6
Dansles met de focus op teamwork, improvisatie en eigen choreografieën maken.
Groepen 7–8
Dansles met de focus op verdieping en uitdaging, zoals leren choreografieën en oefenen met improvisatie en mimiek.
Kerndoel 34
De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.
Kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Kerndoel 58
De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.
Over de vakspecialist

Charlotte
Ik ben als persoon bezig met een gezonde levensstijl, waardoor ik fysiek en mentaal sterk in mijn schoenen sta. Ik ben afgestudeerd als professionele uitvoerende danseres aan de hogeschool voor de kunsten, Codarts. Na mijn afstuderen heb ik een paar jaar gedanst bij het internationale dansgezelschap Introdans te Arnhem. Mijn danslessen stimuleren de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. De leerlingen gaan samenwerken in groepjes aan hun eigen dansjes, waardoor hun creativiteit naar boven komt. Ze ontwikkelen hun motoriek en samenwerking ontwikkelen met dans. Lesgeven was altijd al een passie van mij en ik ben dan ook dolblij dat ik dit nu als werk kan doen en mijn kennis over dans aan kinderen kan doorgeven tijdens deze PLUS-dagen. Mijn doel is dan ook om de leerlingen te inspireren en hun visie op de danswereld te verbreden.
Meer informatie