De Vikingen

De Vikingen

In dit programma duiken leerlingen in de fascinerende wereld van de Vikingen. Aan de hand van vijf Germaanse thema’s – Mani, Thyr, Wodan, Thor en Freya – ontdekken ze het leven, de cultuur en de geloofswereld van dit mysterieuze volk. Elk thema combineert verhalen met praktische, speelse opdrachten die geschiedenis tot leven brengen. Leerlingen leren over handel, scheepsbouw, taal, goden en het dagelijks leven van de Vikingen. Ze rekenen, onderzoeken, creëren en werken samen aan een gezamenlijke eindopdracht. Zo ontdekken ze dat de Vikingen veel meer waren dan plunderaars: het waren slimme ontdekkingsreizigers, ambachtslieden en verhalenvertellers. Een avontuurlijke dag vol kennis, creativiteit en verwondering!

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag, Halve dag

Thema's: Aardrijkskunde & Geschiedenis, Kunst & Ontwerp, Rekenen

Kerndoelen: Kerndoel 26, Kerndoel 32, Kerndoel 51, Kerndoel 52, Kerndoel 56

Programma overzicht

Ochtend

  • Kennismaking & inventariseren wat de leerlingen al weten
  • Mani: introductie over het mythologisch wereld van de Vikingen en de Germaanse goden; runenstenen en -schrift.
  • Opdracht: schrijven met runentekens.
  • Thyr: uitleg over de handels-, plunder- en veroveringstochten van de Vikingen en de ontdekking van Amerika.
  • Zelf een fibula (mantelspeld) maken.
  • Wodan: uitleg en opdrachten over scheepvaart bij de Vikingen.

Middag

  • Thor: uitleg en opdrachten over Vikingdorpen en archeologie.
  • Opdracht: rekensommen maken met gewichten van zilver.
  • Freya: verhaal van Freya en Thor, Kunst en cultuur en de overgang op het Christendom.
  • Samen een superkleurplaat maken.
  • Afsluiting.

Kerndoel 26

De leerlingen leren structuur en samenhang van aantallen, gehele getallen, kommagetallen, breuken, procenten en verhoudingen op hoofdlijnen te doorzien en er in praktische situaties mee te rekenen.

Kerndoel 32

De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

Kerndoel 51

De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.

Kerndoel 52

De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.

Kerndoel 56

De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Over de vakspecialist

jacqueline_1652163696.jpg

Jacqueline

Ik ben Jacqueline Epskamp. Alles wat ik doe, draait om verhalen vertellen. Of het nu gaat om vrolijke romcoms zoals Weg van Jou, serieuzere films als Tegendraads, kinderboeken en Young Adult-romans zoals Zwarte Kus en De Kring, of mijn werk als historicus.

Ook in mijn programma’s voor Ippon komt dat terug. Denk aan thema’s als mythologie, het Oude Egypte of Het Geheim van het Scenario. Ik laat kinderen graag kennismaken met nieuwe werelden en leer ze écht iets. Het mooiste moment? Als ze na wat scepsis ineens enthousiast meedoen en opgaan in de dag.

Ik heb een eerstegraads bevoegdheid, gaf geschiedenis in het voortgezet onderwijs en werk nu onder andere in het hoger onderwijs.

Meer informatie