De wonderlijke natuur, een wonder van kleuren en patronen.

De wonderlijke natuur, een wonder van kleuren en patronen.
Tijdens deze dag ontdekken leerlingen het concept van kleuren en patronen in de natuur en ze leren te begrijpen waarom dieren en planten ze gebruiken.
In het thema de wonderlijke natuur gaan we opzoek naar de schoonheid van de natuur.
In deze les zullen de leerlingen actief betrokken worden bij het onderwerp. Met dit breder inzetbare programma kun je Kleur, patronen en natuur combineren en de leerlingen niet alleen iets leren over biologie, maar ook hun creativiteit aansteken. Dit maakt de les aantrekkelijk, hierdoor zit er zowel een educatieve als creatieve ervaring in deze Plus dag, die perfect aansluit bij de SLO-kerndoelen.
Hopelijk gaat er een wereld voor ze open na deze les/lessen en ziet de wereld er vanaf morgen anders uit!
Groepen: 3, 4, 5, 6
Dagindeling: halve en hele dag
Thema's: Kunst, Burgerschap, Natuur, Techniek, Onderzoeken, Ontwerpen
Kerndoelen: Kerndoel 40, Kerndoel 41, Kerndoel 42, Kerndoel 47, Kerndoel 48, Kerndoel 54, Kerndoel 55, Kerndoel 56
Benodigdheden: Digibord - tablet/laptops - schrijfwaren - lijm - scharen - (gekleurd)papier – printer
Kosten: €545,20
Programma overzicht
De ontdekking van kleuren en patronen in de natuur en ze leren te begrijpen waarom dieren en planten ze gebruiken.
Ochtend
• Start: Onderzoeken hoe kleuren en patronen werken in de natuur
• Quiz over kleuren en patronen
• Creatief aan de slag met natuurlijke vormen en kleuren
Middag
• Introductie: Introductie: Verhaal Het Wood Wide Web, bomen praten echt!
• Werkblad, spel en schrijfopdracht.
• Kunst: maak je eigen kleuren en patronen kunstwerk met verschillende materialen.
• Presentatie en reflectie.
Kerndoel 40
De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
Kerndoel 41
De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
Kerndoel 42
De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
Kerndoel 47
De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten van de Europese Unie en twee landen die in 2004 lid werden, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
Kerndoel 48
Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Over de vakspecialist
Paola
Mijn Naam is Paola! Ik ben 7 jaar lang educatief docent geweest in het Openlucht museum en heb daarnaast al ruim 5 jaar mijn eigen schminkbedrijf. Op dit moment ben ik ook werkzaam in het Speciaal basisonderwijs en dat doe ik met heel veel plezier! Ik zie in het onderwijs veel en zie vooral hoe belangrijk het is om de ruimte te hebben om je zelf te kunnen zijn. Toen ik Kek ontdekte heb ik een mooi programma gemaakt aan de hand van het thema burgerschap gemaakt. We gaan een dag lang opzoek naar onze identiteit en de wereld om ons heen! Ik merkte al snel dat dit zo veel meer waarde gaf aan kinderen dat ik van uit mijn programma “De wereld van morgen” nog 2 programma’s heb gemaakt zodat ik het thema burgerschap school breed kan geven. Daarnaast ben ik heel creatief dus er zitten ook leuke creatieve opdrachten in het programma. In het kleuter programma van groep 1 t/m 3 zit er ook veel muziek in en neem ik de kinderen mee aan de hand van een verhaal. En in de groepen 4 t/m 6 zit er ook een onderdeel in koken in de klas aan de hand van het thema cultuur en geloof. Wat worden er allemaal voor feesten gevierd in Nederland. Een divers programma! Ik sta dan ook met veel plezier een dag voor jullie klas en de kinderen gaan enthousiast naar huis maar vooral kijken ze met andere ogen naar de dag van morgen! Ze dragen letterlijk hun steentje bij aan de maatschappij! Wie weet tot snel!
Meer informatie