De wonderlijke natuur, een wonder van kleuren en patronen.
De wonderlijke natuur, een wonder van kleuren en patronen.
Tijdens dit creatieve natuurprogramma voor basisschoolkinderen ontdekken leerlingen kleuren en patronen in de natuur. Ze zien hoe planten en dieren vormen gebruiken en waarom dat zo slim is. Samen onderzoeken we de verborgen verhalen achter alles wat leeft en groeit. Dit creatieve natuurprogramma voor basisschoolkinderen combineert biologie en creatieve expressie in één boeiende dag. Leerlingen vergroten hun kennis, kijken met nieuwe ogen en maken eigen kunst geïnspireerd door de natuur. De dag zit vol actieve opdrachten die kinderen stimuleren om te onderzoeken en te creëren. Zo leren ze al doende meer over de natuur en hun eigen talenten. Het programma sluit aan bij de SLO-kerndoelen en BLINK, waardoor scholen het eenvoudig kunnen integreren.
Groepen: 3, 4, 5, 6
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema's: Burgerschap, Kunst & Ontwerp, Natuur & Duurzaamheid
Kerndoelen: Kerndoel 40, Kerndoel 41, Kerndoel 42, Kerndoel 47, Kerndoel 48, Kerndoel 54, Kerndoel 55, Kerndoel 56
Kosten: €561,20
Programma overzicht
Ochtend
- Onderzoeken hoe kleuren en patronen werken in de natuur.
- Welke functies hebben verschillende kleuren en patronen?
- Quiz: Ben ik gevaarlijk of doe ik alsof.
- Creatieve opdracht: zelf patronen ontwerpen.
Middag
- Verhaal over hoe bomen en planten met elkaar communiceren onder de grond.
- Verwerking met werkblad, spel en schrijfopdracht.
- Kunst: Ontwerp je eigen kleuren- en patronenkunstwerk.
- Presentatie van gemaakte kunstwerken en reflectie op de dag.
Kerndoel 40
De leerlingen leren in de eigen omgeving veel voorkomende planten en dieren onderscheiden en benoemen en leren hoe ze functioneren in hun leefomgeving.
Kerndoel 41
De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
Kerndoel 42
De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid, elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
Kerndoel 47
De leerlingen leren de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving te vergelijken met die in omgevingen elders, in binnen- en buitenland, vanuit de perspectieven landschap, wonen, werken, bestuur, verkeer, recreatie, welvaart, cultuur en levensbeschouwing. In ieder geval wordt daarbij aandacht besteed aan twee lidstaten van de Europese Unie en twee landen die in 2004 lid werden, de Verenigde Staten en een land in Azië, Afrika en Zuid-Amerika.
Kerndoel 48
Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Over de vakspecialist
Paola
Ik ben Paola. Mijn Naam is Paola! Ik ben 7 jaar lang educatief docent geweest in het Openluchtmuseum en heb daarnaast al ruim 5 jaar mijn eigen schminkbedrijf. Met veel plezier werk ik nu ook in het speciaal basisonderwijs. In de klas zie ik hoe belangrijk het is dat kinderen zichzelf kunnen zijn. Daarom ontwikkelde ik meerdere programma’s voor burgerschap en cultuur op school. Deze helpen kinderen ontdekken wie ze zijn en waar ze bij horen. Voor de groepen 1 t/m 3 gebruik ik muziek en verhalen. Voor de groepen 4 t/m 6 voeg ik creatieve opdrachten en koken toe. Samen ontdekken we culturen, feesten en tradities. Kinderen leren zo open te kijken naar de wereld. Na een dag in de klas gaan ze enthousiast naar huis. Ze kijken anders naar morgen en dragen hun steentje bij. Wie weet tot snel!
Meer informatie