Film jouw verhaal

Film jouw verhaal
Tijdens deze filmworkshop voor kinderen ontdekken leerlingen hoe je een verhaal vertelt en verfilmt. Ze leren de basis van storytelling en maken kennis met verschillende soorten film. De filmworkshop start met inspirerende voorbeelden en korte uitleg. Daarna gaan groepjes aan de slag met brainstormen en het uitwerken van een scenario. Na de presentaties en repetities begint het echte filmen. Elk groepje maakt zijn eigen korte film waarin hun verhaal tot leven komt. Aan het eind van de dag bekijken en bespreken we de gemaakte films samen. Zo ervaren leerlingen hoe verhalen en creativiteit samenkomen op het witte doek. Een actieve dag vol fantasie, samenwerking en plezier.
Belangrijk: de gemaakte films en de opgenomen video’s blijven binnen de school. De Plus-kracht neemt eigen camera’s mee en levert de films bij de school af. Op deze manier waarborgen we de veiligheid van de kinderen
Groepen: 7, 8
Dagindeling: Hele dag
Thema's: Digitale media & Digitale geletterdheid, Dans & Theater, Taal
Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 03, Kerndoel 35, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 55
Kosten: €561.20
Programma overzicht
Ochtend
- Interactieve kennismaking/ inventariseren films die leerleerlingen aanspreken.
- Achtergrond over storytelling en kennis maken met de verschillende type films.
- Brainstorm van ideeën & uitwerken verhaal.
- Voorbereiden materialen/ kostuums.
- Oefenen en ronde 1 filmen.
Middag
- Filmen ronde 2.
- Projectie van de films.
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 03
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
Kerndoel 35
De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.
Kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Over de vakspecialist

Simon
Mijn naam is Simon. Als kind droomde ik van reizen en de wereld ontdekken. Ik wilde graag journalist worden. Op mijn 23e maakte ik mijn eerste verre reis naar Ierland. Daar ontmoette ik mensen uit veel verschillende landen. Hun verhalen en talen inspireerden mij direct. Daarna volgden meer dan 25 landen en een verblijf van drieënhalf jaar in Afrika. Ik werd geen journalist, maar internationaal hulpverlener, onderzoeker en opleider. Vandaag de dag leid ik moderatoren op en geef ik workshops, webinars en groepsgesprekken. Op mijn 42e ontdekte ik film. Ik leer mensen hoe ze verhalen in beeld kunnen brengen. Nu maak ik documentaires, korte drama’s en dansfilms. Met mijn programma’s “Film jouw verhaal” en “Mini-documentaire maken” werk ik ook met scholen en geef ik filmles voor kinderen. Ik wil mensen onbevangen en creatief laten werken en het innerlijke kind wakker maken.
Meer informatie