Geofictie: ontwerp je eigen land!

Geofictie: ontwerp je eigen land!
In het Geoplus-programma Geofictie: ontwerp je eigen land volgen leerlingen een creatieve aardrijkskundeles op school. Ze bedenken en ontwerpen hun eigen fantasieland. Tijdens deze dag maken ze een kaart van hun land en schrijven daar een beschrijving bij. Ze onderzoeken vragen als: welke dieren leven er? Zijn er bijzondere natuurwetten? Welke talen spreken de mensen? Welke sporten beoefenen de inwoners? Alles kan en er is veel ruimte voor fantasie en originele ideeën. Het programma laat leerlingen spelenderwijs kennismaken met aardrijkskunde, topografie en samenwerken. Creatief denken en verbeeldingskracht staan centraal. Zo ontdekken kinderen dat aardrijkskunde veel meer is dan kaarten en plaatsen leren. Geofictie maakt leerlingen nieuwsgierig naar de wereld en stimuleert hun eigen kijk op landen en culturen.
Groepen: 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag
Thema's: Aardrijkskunde & Geschiedenis, Kunst & Ontwerp
Kerndoelen: Kerndoel 05, Kerndoel 49, Kerndoel 50
Kosten: €482.20
Programma overzicht
Ochtend
- Presentatie: wat is geofictie?
- Wat heeft een land allemaal nodig? Wat kun je zoal bedenken en ontwerpen? En hoe?
- Voorbeeld van een geofictieland: het door mezelf ontworpen land Montenera.
- Groepsopdracht: brainstormen over de ligging van hun land en de taken verdelen.
Middag
- Uitwerken van het land in het net op papier.
- Presenteren van hun land aan de rest van de klas.
- Afronden en evalueren. Wat hebben ze geleerd?
Tussendoor doe ik enkele aardrijkskundige spellen, zoals door mezelf ontworpen Kahoot-quizzen.
Kerndoel 05
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
Kerndoel 49
De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten, van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische regenwouden, hooggebergten en rivieren.
Kerndoel 50
De leerlingen leren omgaan met kaart en atlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.
Over de vakspecialist

Jeroen
Hallo, ik ben Jeroen. Van jongs af aan ben ik gek op aardrijkskunde, kaarten en atlassen. Dat bracht me op het idee om sociale geografie aan de Universiteit Utrecht te gaan studeren, met als specialisatie educatie. Na mijn afstuderen haalde ik nog een eerstegraads onderwijsbevoegdheid voor het schoolvak aardrijkskunde. Ooit tekende ik een kaart van een door mezelf verzonnen land. Dat groeide uit tot een hobby die geofictie heet. Ik ben sinds enkele jaren ook voorzitter van het Genootschap voor Geofictie. Zij werden regelmatig benaderd door scholen, die om een gastdocent vragen als begeleider van hun vakoverstijgend projectonderwijs. Daarom ontwikkelde ik Edufictie: leren met geofictie. In eerste instantie alleen voor scholen in het voortgezet onderwijs. Maar sinds ik PLUS heb ontdekt, bied ik mijn programma ook aan voor het basisonderwijs. Samen gaan we (fantasie)werelden tekenen en ontwerpen!
Meer informatie