Het geheim van het scenario

Het geheim van het scenario
Een goed verhaal begint met een sterk scenario. Scenarioschrijven voor kinderen laat leerlingen ontdekken hoe een filmisch verhaal wordt opgebouwd. Ze leren beeldend denken, oefenen met scènes en krijgen inzicht in de rol van het scenario binnen films en series. Door te luisteren, kijken, lezen, bedenken én schrijven verkennen ze de wereld van het scenarioschrijven stap voor stap. De ochtend bestaat uit korte, speelse onderdelen. In de middag passen ze alles toe in een creatieve eindopdracht. Zo werken ze aan taalgevoel, structuur én verbeeldingskracht — en ervaren ze hoe leuk het is om hun ideeën tot leven te brengen.
Groepen: 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag
Thema's: Dans & Theater, Taal
Kerndoelen: Kerndoel 09
Kosten: €650.20
Programma overzicht
Ochtend
- Introductie van het onderwerp: wat is een scenario en hoe schrijf je het op.
- Behandelen van vragen als hoe wordt een scenario grappig of juist spannend? en hoe vertel je in beelden en waarom moet een hoofdpersoon een doel hebben?
- Groepsbespreking: hoe kom je aan een idee en hoe maak je daarvan een verhaal?
- Aan de slag met een speelse schrijfopdracht.
Middag
- Dieper in op wat een scenario is en hoe je daarmee een handleiding schrijft voor de regisseur, de producent en de rest van de filmploeg.
- De creatieve opdracht bestaat uit het bedenken van een filmisch verhaal aan de hand van een ‘gevonden’ voorwerp.
- Bespreking van de opdracht met tips & tricks.
- Afsluiting.
Kerndoel 09
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Over de vakspecialist

Jacqueline
Ik ben Jacqueline Epskamp. Alles wat ik doe, draait om verhalen vertellen. Of het nu gaat om vrolijke romcoms zoals Weg van Jou, serieuzere films als Tegendraads, kinderboeken en Young Adult-romans zoals Zwarte Kus en De Kring, of mijn werk als historicus.
Ook in mijn programma’s voor Ippon komt dat terug. Denk aan thema’s als mythologie, het Oude Egypte of Het Geheim van het Scenario. Ik laat kinderen graag kennismaken met nieuwe werelden en leer ze écht iets. Het mooiste moment? Als ze na wat scepsis ineens enthousiast meedoen en opgaan in de dag.
Ik heb een eerstegraads bevoegdheid, gaf geschiedenis in het voortgezet onderwijs en werk nu onder andere in het hoger onderwijs.
Meer informatie