Het geheim van het scenario

Het geheim van het scenario

De leerlingen krijgen op een speelse manier informatie over het vak scenarioschrijven en leren wat de rol is van het scenario in films en serieproducties. Ze oefenen in beeldend denken en worden aangesproken op hun creativiteit. Tevens leren ze de basisbeginselen van drama begrijpen en elementair toepassen bij het bedenken van een filmisch verhaal.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag

Thema's: Theater, (Digitale) Media, Taal

Kerndoelen: Kerndoel 09

Benodigdheden: Digibord - Schrijfwaren - Papier

Kosten: €650.20

Programma overzicht

In een afwisselend PLUS-programma van luisteren, kijken, lezen, bedenken en schrijven, wordt de wereld van het scenario verkend. De ochtend is opgedeeld in een aantal kortere onderdelen. In de afsluitende opdracht die 's middags wordt gedaan, passen de leerlingen toe wat ze eerder hebben geleerd.

Ochtend

  • Wat is een scenario en hoe schrijf je het op
  • Hoe wordt een scenario grappig of juist spannend?
  • Hoe vertel je in beelden en waarom moet een hoofdpersoon een doel hebben?
  • Uitleg met filmfragmenten en korte animatiefilms.
  • Hoe kom je aan een idee en hoe maak je daarvan een verhaal?
  • Wat is inspiratie? Bestaat dat wel, of kun je het beter transpiratie noemen?Het ochtendprogramma sluiten we af met een speelse schrijfopdracht in feuilletonvorm

Middag

  • We gaan wat dieper in op wat een scenario is en hoe je daarmee een soort handleiding schrijft voor de regisseur, de producent en de rest van de filmploeg
  • De creatieve opdracht bestaat uit het bedenken van een filmisch verhaal aan de hand van een ‘gevonden’ voorwerp
  • Afhankelijk van de klas werken we individueel of in groepjes
  • Bespreking met tips & tricks

Kerndoel 09

De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.

Over de vakspecialist

jacqueline_1652163696.jpg

Jacqueline

Goedendag, ik ben Jacqueline Epskamp en ik doe eigenlijk niets anders dan het vertellen van verhalen als scenarioschrijfster, (jeugd)boekenschrijver en historicus. Ik schreef vrolijke romcoms als Weg van Jou, Pak van mijn Hart en Gek van Geluk, maar ook meer maatschappelijke geëngageerde films als Loverboy en Tegendraads. Ook schrijf ik af en toe een kinder- of young adultboek. Lesgeven, mijn tweede liefde, doe ik al decennia. Eerst als docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs, daarna als docent scenario in het hoger onderwijs en sinds 2022 verzorg ik als vakspecialist dagprogramma’s voor de basisschool. En of het nu op het gebied van geschiedenis is (Het Oude Egypte), scenario/film/drama (Het Geheim van het Scenario) of iets daar min of meer tussenin (Mythologie), in alle programma’s blijft de kern het vertellen van verhalen. Stiekem vind ik het lesgeven aan kinderen het allerleukst. Het is geweldig om ze elke keer weer helemaal mee te krijgen!

Meer informatie

Beoordelingen

Directeur
Jacqueline is sociaal, vriendelijk en goed met kinderen.