High Five

High Five

High Five is een PLUS-programma over burgerschap. Kinderen maken spelenderwijs kennis met belangrijke thema’s. Elke les begint met een aansprekend verhaal dat herkenning oproept. Daarna volgen actieve en duidelijke oefeningen die het thema tot leven brengen. Kinderen luisteren, doen mee en ervaren wat burgerschap betekent in de praktijk. Ze leren samenwerken, respect tonen en omgaan met elkaar. Deze aanpak past bij hoe jonge kinderen leren: luisteren, beleven en zelf doen. Als gespecialiseerde plus-invalkracht verzorg ik deze lessen in de klas en werk ik samen met de school aan de brede ontwikkeling van kinderen. 

Groepen: 1, 2, 3

Dagindeling: Hele dag, Halve dag

Thema: Burgerschap

Kerndoelen: Kerndoel 03, Kerndoel 34, Kerndoel 37, Kerndoel 54

Kosten: €561,20

Programma overzicht

Ochtend

  • Kennismaken.
  • Luisteren naar een verhaal.
  • In gesprek en interactieve activiteit– thema: gevoelens.
  • Liedje – Iedereen is anders (diversiteit).
  • Tekenopdracht.
  • Instrument maken & versieren.  
  • Knutsel opdracht over persoonlijke identiteit.
  • Vriendschapsbandjes maken.

Middag

  • Spellen over vriendschap en samenwerking.
  • Luisteren naar een verhaal over identiteit en solidariteit.
  • Eindopdracht.
  • Afsluiting.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Over de vakspecialist

kek foto 1 (002)

Paola

Ik ben Paola. Mijn Naam is Paola! Ik ben 7 jaar lang educatief docent geweest in het Openluchtmuseum en heb daarnaast al ruim 5 jaar mijn eigen schminkbedrijf. Met veel plezier werk ik nu ook in het speciaal basisonderwijs. In de klas zie ik hoe belangrijk het is dat kinderen zichzelf kunnen zijn. Daarom ontwikkelde ik meerdere programma’s voor burgerschap en cultuur op school. Deze helpen kinderen ontdekken wie ze zijn en waar ze bij horen. Voor de groepen 1 t/m 3 gebruik ik muziek en verhalen. Voor de groepen 4 t/m 6 voeg ik creatieve opdrachten en koken toe. Samen ontdekken we culturen, feesten en tradities. Kinderen leren zo open te kijken naar de wereld. Na een dag in de klas gaan ze enthousiast naar huis. Ze kijken anders naar morgen en dragen hun steentje bij. Wie weet tot snel! 

Meer informatie