Houtbewerking: maak je eigen spel!

Houtbewerking: maak je eigen spel!

In dit programma ontwerpen en maken leerlingen hun eigen spel van hout. Ze werken met echt gereedschap en leren hun ideeën omzetten naar iets tastbaars in hout. Van eerste schets tot het moment waarop het spel gespeeld kan worden: ze ervaren het hele maakproces. Onder begeleiding leren ze veilig en precies werken. Creativiteit gaat hand in hand met techniek, doorzettingsvermogen en samenwerking. Zo ontdekken leerlingen dat vakmanschap geduld vraagt, maar ook heel leuk is! Een lokaal met werktafels is handig, maar geen must. Alle benodigdheden, van hout tot gereedschap, worden meegenomen door de vakspecialist.

Groepen: 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag

Thema's: Kunst & Ontwerp, Onderzoeken, Rekenen, Techniek & Wetenschap

Kerndoelen: Kerndoel 23, Kerndoel 32, Kerndoel 45, Kerndoel 55

Kosten: €595.20

Programma overzicht

Ochtend

  • Kennismaking en bespreken van veilig werken.
  • Inspiratie opdoen voor spel ideeën.
  • Ontwerpen en tekenen.
  • Materiaal selecteren: juiste houtsoort en afmetingen kiezen.
  • Eerste bewerkingsstappen. Meten, aftekenen en beginnen met zagen.

Middag

  • Verder bouwen.
  • Afwerking en detail.
  • Spelregels opstellen.
  • Testen en verbeteren.
  • Presenteren en spelen!

Kerndoel 23

De leerlingen leren wiskundetaal gebruiken.

Kerndoel 32

De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

Kerndoel 45

De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te evalueren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: beeldmerk-pink

Evelien

Ik ben Evelien Hölscher, bevlogen onderwijsprofessional met ruime ervaring in het basis- en speciaal onderwijs. Als NLP-coach voor jongeren en met mijn achtergrond in jeugdhulpverlening, kijk ik verder dan alleen het leren: ik zie het hele kind met al zijn talenten en uitdagingen. Door mijn werk als groepsleerkracht blijf ik dagelijks verbonden met de onderwijspraktijk. Hierdoor weet ik precies wat er speelt in het onderwijs en hoe we leerlingen optimaal kunnen ondersteunen. Ik combineer traditionele wijsheid met innovatieve didactiek. Daarbij integreer ik wetenschappelijk onderbouwde methoden met praktijkgerichte activiteiten, waardoor ik een leeromgeving creër waarin elk kind kan excelleren. Mijn focus ligt op executieve vaardigheden zoals plannen, organiseren en concentreren. Deze zijn cruciaal zijn voor het succes van leerlingen.

Meer informatie