Ik, Jij, Wij

Ik, Jij, Wij

Kinderen groeien op in een gemeenschap: gezin, familie, opvang, school, vrienden en clubs. Ze ontdekken wie ze zijn door anderen te ontmoeten. Ze spiegelen zich aan elkaar, passen zich aan en zoeken balans tussen ik, jij en wij. In het programma The Mind is Social werken leerlingen aan bewustwording en sociale vaardigheden met kunst. Met teken- en schilderopdrachten onderzoeken zij hoe je samenwerkt en grenzen aangeeft. Ze werken individueel, in duo’s en in groepen. Samen tekenen op één groot vel is een centrale oefening. Hoeveel ruimte neem je zelf en hoeveel geef je een ander? Door kunst leren kinderen omgaan met ruimte, samenwerking en contact. Zo groeit hun zelfvertrouwen en begrip voor elkaar. Het programma eindigt met een gezamenlijk kunstwerk dat de kracht van samenwerking laat zien.

Groepen: 3, 4, 5, 6

Dagindeling: Hele dag

Thema's: Burgerschap, Kunst & Ontwerp

Kerndoelen: Kerndoel 34, Kerndoel 54, Kerndoel 55

Kosten: €566,70

Programma overzicht

Ochtend

Kennismaking
Groep 3/4  

  • Tekenopdracht 1 ‘Kriskrasdier’.
  • Tekenopdracht 2 ‘Samen aan de wandel’.
  • Samen kijken en bespreken van de opdrachten.

Groep 5/6  

  • Tekenopdracht ‘Dit is van mij’.
  • Samen kijken en bespreken van de opdrachten.

Middag

Groep 3/4  

  • Tekenopdracht 3 ‘Het hol van mijn dier’.
  • Nabespreken en opruimen.

Groep 5/6  

  • Tekenopdracht ‘Dit is van mij’.
  • Tekenspelletjes op papier in duo’s.
  • Nabespreken en opruimen.

Kerndoel 34

De leerlingen leren zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

harriette_1655735092.jpeg

Harriëtte

Hoi, ik ben Harriëtte. Als leerkracht en pedagogisch medewerker raakte ik geïnteresseerd in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarom volgde ik opleidingen tot Kinder- en Opvoedcoach en Oplossingsgericht Coachen. Ik ontdekte tekentaal en de kracht ervan om kinderen beter te begrijpen en te helpen. Ik volgde de opleiding Tekenen is Meer en daarnaast specialisaties in rouw, verlies en prikkelverwerking. In 2020 startte ik mijn praktijk voor creatieve coaching met tekentaal. Tekenen is een communicatiemiddel zonder woorden. Een tekening laat zien wie je bent, wat je voelt en wat je wilt. Voor kinderen is tekenen een veilige manier om zich te uiten. Ik ga graag met kinderen hiermee aan de slag. 

Meer informatie