Jongleren en balanceren

Jongleren en balanceren

In het programma jongleren en balanceren maken de leerlingen kennis met verschillende activiteiten die je zou kunnen omschrijven als ‘circus’. Anders dan een circus clinic wordt er niet gewerkt aan een eindshow maar kun je dit plusprogramma vergelijken met een reguliere gymles. De les wordt gegeven door een ervaren vakleerkracht bewegingsonderwijs en heeft qua structuur dan ook dezelfde opbouw: beginspel, 3 of 4 vakken (jongleren en balanceren), eindspel. Er is voldoende materiaal om klassen tot ongeveer 30 leerlingen voldoende te laten bewegen en leren ze jongleren en balanceren met diverse voorwerpen. Het programma komt het beste tot zijn recht in de gymzaal, en is daarom het meest geschikt voor meerdere klassen die bewegingsonderwijs hebben.

Groepen: 3, 4, 5, 6, 7, 8

Dagindeling: Hele dag, Halve dag

Thema: Sport & Spel

Kerndoelen: Kerndoel 57, Kerndoel 58

Kosten: €595.20

Programma overzicht

In het programma jongleren en balanceren maken de leerlingen kennis met verschillende activiteiten die je zou kunnen omschrijven als 'circus'. Anders dan een circus clinic wordt er niet gewerkt aan een eindshow maar kun je dit plusprogramma vergelijken met een reguliere gymles. De les wordt gegeven door een ervaren vakleerkracht bewegingsonderwijs en heeft qua structuur dan ook dezelfde opbouw: beginspel, 3 of 4 vakken (jongleren en balanceren), eindspel. Er is voldoende materiaal om klassen tot ongeveer 30 leerlingen voldoende te laten bewegen en leren ze jongleren en balanceren met diverse voorwerpen. Het programma komt het beste tot zijn recht in de gymzaal, en is daarom het meest geschikt voor meerdere klassen die bewegingsonderwijs hebben.

Ochtend

– Inleiding: uitleg en tikspel
– Vak 1: Jongleren met balletjes (met behulp van leskaarten systeem)
– Vak 2: Jongleren met overige materialen: doekjes, jongleerbordjes, ringen, kegels, diabolo, grote ballen, bijzondere voorwerpen
– Vak 3: Balanceren: over banken met variaties, eenwieler, waveboard en balanceerton
– Eindspel

Middag

zelfde lesprogramma, andere klassen

Kerndoel 57

De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan de omringende bewegingscultuur en leren de hoofdbeginselen van de belangrijkste bewegings- en spelvormen ervaren en uitvoeren.

Kerndoel 58

De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.

Over de vakspecialist

Upload hier een Foto: Peter-jongleren-Ippon-plus

Peter

Mijn naam is Peter Schimmel. Ik ben vakspecialist bewegingsonderwijs. Ik ben allround sporter en geef al ruim 20 jaar turntraining op wedstrijdniveau. Het overbrengen (coachen) van individuele vaardigheden vind ik een van de mooiste aspecten van het vak. Als docent bewegingsonderwijs vind ik alle activiteiten onwijs leuk om te geven. 1 springt er toch wel uit: jongleren! Ik vind het heel leuk om dit zelf te doen, maar de kennis en vaardigheden overbrengen op de kinderen is nóg leuker! In mijn workshop jongleren komen 3 eigenschappen samen: passie voor onderwijs, kennis en kunde in het individueel coachen van sporters en als laatste de passie voor het jongleren en balanceren!

Meer informatie