Karel Appel Kunst

Karel Appel Kunst
Leerlingen maken kennis met kunstenaar Karel Appel en zijn expressieve manier van werken in deze kunstles voor kinderen. Net als hij gaan ze speels en intuïtief aan de slag, zonder vaste regels, maar vanuit emotie – of zoals Appel het noemde: “aanappelen”. Ze tekenen op gevoel, geïnspireerd door muziek, en brengen zo de kunstenaar in zichzelf naar boven. Daarna duiken ze in objecttheater en leren ze hoe levenloze voorwerpen kunnen bewegen op tekst of geluid. Het doel van de dag: ieder kind ervaart dat er een echte kunstenaar in hem of haar zit.
Groepen: 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag
Thema: Kunst & Ontwerp
Kerndoelen: Kerndoel 53, Kerndoel 54, Kerndoel 55, Kerndoel 56
Kosten: €545.20
Programma overzicht
Ochtend
- Kennismaking.
- Kennismaken met Karel Appel.
- Tekenen op muziek.
- Kort gedicht of verhaal maken over een emotie.
- Dit gedicht of verhaal verwerken in een kunstwerk.
- Presentatie van de kunstwerken.
Middag
- Uitleg over objecttheater.
- Korte voorstelling maken over emoties met afvalschuim.
- Optreden voor elkaar.
- Reflecteren op je eigen en elkaars werk.
Kerndoel 53
De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Over de vakspecialist
Annette
Sinds een tijd ben ik creatief invalkracht op verschillende basisscholen, wat ik enorm leuk vind! Mijn drijfveer om dit werk te doen is om leerlingen op een positieve en creatieve manier in hun kracht te zetten en spelenderwijs hun eigen kwaliteiten te laten ontdekken. Het is fascinerend om te zien wat er bij sommige leerlingen op creatief en cultureel gebied naar boven komt en hoe je voor sommige leerlingen het verschil kunt maken.
Mijn achtergrond is de modeacademie en poppentheater en op dit moment combineer ik al mijn kennis en ervaring voor de klas.
Met mijn PLUS-programma’s stimuleer ik creativiteit in beeldende vorming en drama. Kinderen leren doen, kijken én luisteren – en dat maakt elk lesmoment een klein feest.

Sylvia
Het begon, nu 25 jaar geleden, met het regisseren van toneelstukken in het buitenland voor en met kinderen. Daarna het geven van drama lessen in de klas en terug in Nederland het spelen in een poppentheater. Na de opleiding tot Kindertherapeut heb ik jaren een eigen praktijk gehad. Het is ontzettend leuk om al deze ervaringen te bundelen en voor een klas te staan. Samen met mijn collega van theater Kwadraat, Annette Albers, hebben we ons aangemeld bij Kek en hebben we verschillende programma's die we samen of individueel geven voor de klas. We vinden het leuk om veel actuele onderwerpen onder de aandacht te brengen. Hoe om te gaan met geld?, kunst, drama, sociale vaardigheden of voeding. We zijn altijd weer bezig om nieuwe onderwerpen te bedenken. Centraal staat voor ons; de kinderen uitdagen tot creativiteit, leren presenteren en acteren en hierdoor meer zelfkennis en zelfvertrouwen bij de kinderen te ontwikkelen. Daarnaast vind ik het erg leuk om actief met de kinderen bezig te zijn. Vaak hebben ze maar een klein zetje nodig om tot hele verrassende dingen te komen.
Meer informatie