Kijk in mijn wijk

Kijk in mijn wijk
Samen ontdekken, ontwerpen en creëren: hoe ziet jouw perfecte stad eruit? In het PLUS-programma Kijk in mijn Wijk ontdekken leerlingen hoe hun omgeving invloed heeft op welzijn en geluk. In deze les in stadsplanning en duurzaamheid denken leerlingen na over wat een wijk fijn maakt. Met verschillende materialen en herbruikbaar afval ontwerpen ze hun eigen ideale stad. Ze leren hoe huizen, scholen, parken en wegen samen een duurzame leefomgeving vormen. Tijdens dit proces leren ze samenwerken, plannen en creatief denken. Ze ontdekken dat hun ideeën bijdragen aan een groenere en mooiere omgeving. Het programma stimuleert zelfexpressie, kritisch denken en verantwoordelijkheid. Leerlingen ervaren dat zij zelf kunnen meedenken over hoe hun wijk of stad eruitziet.
Groepen: 3, 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele dag, Halve dag
Thema's: Filosofie & Geluk, Kunst & Ontwerp
Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 02, Kerndoel 25, Kerndoel 32, Kerndoel 33, Kerndoel 44, Kerndoel 54
Kosten: €595.20
Programma overzicht
Ochtend
- Kennismaken en uitleg van het programma.
- Introductie: wat maakt een stad prettig en leefbaar?
- Brainstormen: welke gebouwen en voorzieningen zijn onmisbaar?
- Plattegrond ontwerpen: leerlingen tekenen de indeling van hun ideale stad.
- Creatief bouwen: starten met het maken van de stad met knutselmaterialen en afval.
- Tussentijdse presentatie: leerlingen delen hun eerste ideeën en ontwerpen.
Middag
- Verder bouwen: details toevoegen aan de stad.
- Samenwerken: leerlingen leggen hun keuzes uit en luisteren naar die van anderen.
- Verbeteren: aanpassingen maken op basis van feedback van klasgenoten.
- Reflectie: wat heb je geleerd over creativiteit, samenwerking en duurzaamheid?
- Expositie: presenteren van de steden aan de hele groep.
- Gezamenlijke afsluiting.
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 25
De leerlingen leren aanpakken bij het oplossen van rekenwiskundeproblemen te onderbouwen en leren oplossingen te beoordelen.
Kerndoel 32
De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.
Kerndoel 33
De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals bij tijd, geld, lengte, omtrek, oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.
Kerndoel 44
De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Over de vakspecialist

Dennis
Hoi, ik ben Dennis Merkus en ik ben 37 jaar en trotse vader van twee dochters. Sinds 2006 ben ik oprichter en eigenaar van BreakFit. Als twee keer Nederlands kampioen en één keer Europees kampioen breakdancer heb ik niet alleen veel podiumervaring, maar ook ruime ervaring in het lesgeven. Met 18 jaar ervaring in het po, vo en sbo heb ik diverse onderwijsprogramma’s ontwikkeld. Hierbij ligt de focus op lessen die het zelfvertrouwen van leerlingen versterken, zodat ze hun talenten kunnen ontdekken en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Ik zet me in voor een omgeving waarin elke leerling zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Mijn doel is simpel: ze inspireren, motiveren en ondersteunen, zodat ze zich zowel persoonlijk als in hun leerproces kunnen ontwikkelen.
Meer informatie
Yvonne van Loon
Aangenaam, ik ben Yvonne. Ik ben 44 jaar en geef al sinds 1998 les aan kinderen, jongeren en volwassenen. Op mijn achttiende begon ik als allround sport- en dansdocent, gespecialiseerd in groepslessen. Dat doe ik tot op vandaag nog steeds. Ik studeerde Drama aan de Fontys Hogeschool en ben opgeleid als theatermaker en theaterdocent. Ook volgde ik een opleiding tot visagiste. In 2005 startte ik mijn eigen agency. Daar geef ik workshops en lever ik artiesten en entertainment op maat. Sinds 2020 geef ik veel PLUS-programma’s met dans, sport en theater op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Mijn expertise ligt hier ook. Daarnaast geef ik lessen over sociale media, digitale media en vloggen, visagie, grime en creatieve projecten. Ik wil kinderen inspireren, plezier geven en zelfvertrouwen meegeven. Zo verlaten ze mijn lessen met een ervaring die bijblijft.
Meer informatie