Magazine redactie

Magazine redactie
De klas verandert voor één dag in een bruisende redactie. Samen maken we maken een magazine op school. De leerlingen kruipen in de rol van schrijver, fotograaf, illustrator of vormgever. Na een korte uitleg over wat een redactie doet en hoe een magazine is opgebouwd, gaan ze zelf aan de slag. In groepjes werken ze aan verschillende onderdelen, maar ook centraal wordt samengewerkt aan één groot eindproduct: een eigen magazine. Ideeën worden omgezet in beeld en tekst, creativiteit krijgt de ruimte, en samenwerken staat centraal. Een dag vol taal, beeld, media én aan het einde een spetterend magazine!
Groepen: 7, 8
Dagindeling: Hele dag
Thema's: Digitale media & Digitale geletterdheid, Taal
Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 02, Kerndoel 03, Kerndoel 04, Kerndoel 05, Kerndoel 06, Kerndoel 07, Kerndoel 08, Kerndoel 09
Kosten: €545,20
Programma overzicht
Ochtend
- Voorstellen.
- Uitleg over een redactie krant/magazine.
- Verdelen in groepjes met daarin verschillende expertises.
- Naam van het magazine bedenken.
- Bepalen van het thema en de inhoud per onderdeel.
- Groepsopdracht: moodboard maken.
- De pagina’s schetsen.
Middag
- Aan de slag met schrijven, tekenen, fotograferen etc.
- Klopt alles qua grootte en lengte zodat het in het stramien past?
- Alle onderdelen samenvoegen. Er ontstaat een echt magazine!
- Afsluiting terwijl het magazine wordt gekopieerd voor elke leerling.
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 02
De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.
Kerndoel 03
De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.
Kerndoel 04
De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen.
Kerndoel 05
De leerlingen leren naar inhoud en vorm teksten te schrijven met verschillende functies, zoals: informeren, instrueren, overtuigen of plezier verschaffen.
Kerndoel 06
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.
Kerndoel 07
De leerlingen leren informatie en meningen te vergelijken en te beoordelen in verschillende teksten.
Kerndoel 08
De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het schrijven van een brief, een verslag, een formulier of een werkstuk. Zij besteden daarbij aandacht aan zinsbouw, correcte spelling, een leesbaar handschrift, bladspiegel, eventueel beeldende elementen en kleur.
Kerndoel 09
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Over de vakspecialist

Jiska
Ik ben Jiska, 40 jaar en moeder van twee kinderen (12 en 13 jaar). Ik ben 15 jaar onderdeel geweest van een grote redactie van een culinair magazine. Ik heb op ongeveer elke stoel gezeten: DTP, vormgeving, artdirection, hoofredactie en uiteindelijk creatief directeur. Met al deze kennis en mijn passie/enthousiasme tover ik een klas om in een redactie en laat ze kennis maken met alle onderdelen hiervan. De kinderen maken zelf een magazine, binnen een gekozen thema of binnen het thema waar de klas op dat moment mee bezig is.
Meer informatie