Mini-documentaire maken

Mini-documentaire maken

Tijdens deze mini-documentaire workshop voor kinderen ontdekken kinderen hoe je een eigen documentaire maakt. Samen onderzoeken we wat er speelt in hun leven en welke onderwerpen hen nu bezighouden. Daarna kiest de groep thema’s om mee te werken. Voor we gaan filmen, oefenen we met eenvoudige camera- en interviewtechnieken. Zo leren de kinderen hoe ze elkaar kunnen interviewen en hoe je een verhaal goed vastlegt. In de ochtend maken ze proefopnames met klasgenoten of leerkrachten. Na de pauze gaat ieder groepje aan de slag met het opnemen van een nieuw interview. Aan het eind van de dag bekijken en bespreken we alle mini-documentaires samen op groot scherm. Een dag vol media, verhalen en creativiteit. 

Belangrijk: 
Voor dit programma zijn er plekken nodig waar geen geluidsoverlast is, zoals op het schoolplein.
De gemaakte films en de opgenomen video’s blijven binnen de school. De Plus-kracht neemt eigen camera’s mee en levert de films bij de school af. Op deze manier waarborgen we de veiligheid van de kinderen 

Groepen: 7, 8

Dagindeling: Hele dag

Thema: Digitale media & Digitale geletterdheid

Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 03, Kerndoel 35, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 55

Kosten: €561.20

Programma overzicht

Ochtend

  • Interactieve kennismaking/ speeddaten & introductie.
  • Groepsgesprek: Wat is op dit moment belangrijk in je leven? Voorstel interview onderwerpen?
  • Uitleg over interview en cameratechnieken.
  • Voorbereiding interviews in teams.
  • Proefopnames in groepen van 3-4 leerlingen.  
  • Proefopnames bekijken en feedback. 

Middag

  • Nieuwe interviews en opnames. Kinderen filmen elkaar of een leerkracht.
  • Projectie van de mini-documentaires en bespreken. 

Kerndoel 01

De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.

Kerndoel 03

De leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren.

Kerndoel 35

De leerlingen leren zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht, als verkeersdeelnemer en als consument.

Kerndoel 37

De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.

Kerndoel 54

De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Kerndoel 55

De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

Over de vakspecialist

simon_1641384894.jpg

Simon

Mijn naam is Simon. Als kind droomde ik van reizen en de wereld ontdekken. Ik wilde graag journalist worden. Op mijn 23e maakte ik mijn eerste verre reis naar Ierland. Daar ontmoette ik mensen uit veel verschillende landen. Hun verhalen en talen inspireerden mij direct. Daarna volgden meer dan 25 landen en een verblijf van drieënhalf jaar in Afrika. Ik werd geen journalist, maar internationaal hulpverlener, onderzoeker en opleider. Vandaag de dag leid ik moderatoren op en geef ik workshops, webinars en groepsgesprekken. Op mijn 42e ontdekte ik film. Ik leer mensen hoe ze verhalen in beeld kunnen brengen. Nu maak ik documentaires, korte drama’s en dansfilms. Met mijn programma’s “Film jouw verhaal” en “Mini-documentaire maken” werk ik ook met scholen en geef ik filmles voor kinderen. Ik wil mensen onbevangen en creatief laten werken en het innerlijke kind wakker maken. 

Meer informatie

Beoordelingen

Directeur
Het is een heel leuk, interessant programma. Hij heeft een grote betrokkenheid bij leerlingen en is bereid feedback te ontvangen.