Mythes en legendes
Mythes en legendes
De leerlingen komen veel te weten over mythes en legendes. Ze worden aangesproken op hun verbeelding en creativiteit en maken in de ‘mythebrouwerij’ hun eigen mythologisch wezen. We verkennen de wereld van de mythes en legendes via thema´s als ‘mythische plaatsen’, ’onderwereld’, ‘monsters en rare wezens’ en ‘magische voorwerpen’. De leerlingen bedenken een eigen mythologisch wezen en we sluiten af met een quiz.
Groepen: 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele of halve dag
Thema's: Kunst, Taal, Zaakvakken
Kerndoelen: Kerndoel 09, Kerndoel 56
Benodigdheden: Digibord - Schrijf- en tekengerei
Kosten: €650.20
Programma overzicht
Mythes en legendes, wat zijn dat en wat zijn de verschillen? Waarom en door wie zijn ze dacht? Wat heb je eraan? Waarom is de zee zout en waarom denken ze daar in de Filippijnen anders over dan bij de Vikingen en toch ook weer bijna hetzelfde? Met behulp van (animatie)filmpjes en ander illustratief materiaal worden de leerlingen met thema´s als ‘mythische plaatsen’, ‘magische voorwerpen’ en ‘legendes uit de buurt’, op een speelse en dynamische manier meegenomen in deze rijke wereld. Twee verhalen staan centraal: Karel ende Elegast en Perseus. Naast het maken van een eigen mythologisch wezen met ingrediënten uit onze eigen mythebrouwerij, doen we een quiz, waarbij we mythes en legendes van over de hele wereld tegenkomen, van de indianen in West-Canada tot de Aboriginals in Australië en misschien ook wel uit je eigen buurt!
Ochtend
- Kennismaking met mythes en legendes m.b.v. (animatie)filmpjes en illustratief materiaal
Middag
- Eigen mythologisch wezen maken
- Quiz
Kerndoel 09
De leerlingen krijgen plezier in het lezen en schrijven van voor hen bestemde verhalen, gedichten en informatieve teksten.
Kerndoel 56
De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
Over de vakspecialist
Jacqueline
Goedendag, ik ben Jacqueline Epskamp en ik doe eigenlijk niets anders dan het vertellen van verhalen als scenarioschrijfster, (jeugd)boekenschrijver en historicus. Ik schreef vrolijke romcoms als Weg van Jou, Pak van mijn Hart en Gek van Geluk, maar ook meer maatschappelijke geëngageerde films als Loverboy en Tegendraads. Ook schrijf ik af en toe een kinder- of young adultboek. Lesgeven, mijn tweede liefde, doe ik al decennia. Eerst als docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs, daarna als docent scenario in het hoger onderwijs en sinds 2022 verzorg ik als vakspecialist dagprogramma’s voor de basisschool. En of het nu op het gebied van geschiedenis is (Het Oude Egypte), scenario/film/drama (Het Geheim van het Scenario) of iets daar min of meer tussenin (Mythologie), in alle programma’s blijft de kern het vertellen van verhalen. Stiekem vind ik het lesgeven aan kinderen het allerleukst. Het is geweldig om ze elke keer weer helemaal mee te krijgen!
Meer informatie