Once upon a time… Maak je eigen sprookje
Once upon a time… Maak je eigen sprookje
Wist je dat sprookjes bestaan?
Vandaag wel! De kinderen gaan aan de slag met het maken van een eigen sprookje door middel van een boek of een fantasie spel.
Op deze manier wordt het lezen en de creativiteit ook meteen gestimuleerd!
Groepen: 4, 5, 6, 7, 8
Dagindeling: Hele of halve dag
Thema's: Theater, Taal
Kerndoelen: Kerndoel 01, Kerndoel 37, Kerndoel 54, Kerndoel 55, Kerndoel 58
Benodigdheden: Speelzaal of grote, lege ruimte.
Kosten: €519.70
Programma overzicht
Roodkapje die een hap neemt van een vergiftigde appel. Doornroosje die haar glazen muiltje kwijt raakt. Ariël die zich aan het spinnenwiel prikt en vervolgens 100 jaar slaapt. Of gewoon een totaal eigen verzonnen sprookje. Alles is goed deze dag! Het is tenslotte jouw sprookje. Indien gewenst kan deze les ook gegeven worden door prinses Aranka.
Ochtend
– Kennismaken met theater door middel van verschillende opdrachten.
– Inleiding eindopdracht en deze voorbereiden in groepjes.
Middag
– Verder met voorbereiding eindopdracht.
– Toneelstukjes aan elkaar laten zien.
Kerndoel 01
De leerlingen leren informatie te verwerven uit gesproken taal. Ze leren tevens die informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weer te geven.
Kerndoel 37
De leerlingen leren zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 55
De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
Kerndoel 58
De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.
Over de vakspecialist
Aranka
Mijn naam is Aranka Riemens. Wonend in Duiven. Mijn persoonlijkheid zou ik omschrijven als creatief, behulpzaam, doorzettingsvermogen en enthousiast. In mijn vrije tijd uit ik mijn creativiteit in een muziektheaterkoor en musicalgezelschap. Zingen en toneel spelen zijn twee grote passies van mij en het doet mij veel plezier deze met de leerlingen te delen. Na 7 jaar met veel plezier in het basisonderwijs gewerkt te hebben, heb ik de stap gezet om te doen waar mijn hart ligt. Namelijk dramalessen verzorgen aan kinderen. Als leerkracht basisonderwijs heb ik ook veel dramalessen verzorgd. Drama kan kinderen helpen zichzelf te durven laten zien. Ik vind het mooi om te zien hoe kinderen zich gedurende het proces zich steeds vrijer gaan voelen. Elke leerling is uniek en heeft zijn/haar eigen talent. Ze dienen gehoord en gezien te worden. Leerlingen moeten zich vrij en veilig voelen om dit talent te ontwikkelen en/of te ontdekken. Door middel van theater kunnen leerlingen zich even in een andere rol verplaatsen en kiezen wie ze zelf willen zijn.
Meer informatie