Personage verdieping
Personage verdieping
Vandaag mag jij een ander personage spelen. Altijd al die arrogante popster, eigenwijze prinses of bijvoorbeeld een overenthousiaste sportcoach willen spelen? Dit is je kans!
Groepen: 6, 7, 8
Dagindeling: Hele of halve dag
Thema: Theater
Kerndoelen: Kerndoel 54, Kerndoel 58
Benodigdheden: Groot lokaal of gymzaal
Kosten: €519.70
Programma overzicht
Tijdens deze dag verdiepen de leerlingen zich in diverse personages door middel van het beantwoorden van vragen en verschillende drama opdrachten. Vervolgens spelen zij een aantal dialogen en tot slot kunnen ze in een grotere groep een toneelstuk spelen waarin het personage duidelijk naar voren komt. Er mag ook verkleed worden, zodat ze zich echt helemaal kunnen inleven in hun rol.
Ochtend
– Inlezen personage;
– Verdiepen personage d.m.v. dramatische oefeningen;
– Dialogen spelen;
– Script toneelstuk lezen en personage kiezen.
Middag
– Voorbereiden toneelstuk;
– Uitvoeren toneelstuk.
Kerndoel 54
De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
Kerndoel 58
De leerlingen leren samen met anderen op een respectvolle manier aan bewegingsactiviteiten deelnemen, afspraken maken over het reguleren daarvan, de eigen bewegingsmogelijkheden inschatten en daarmee bij activiteiten rekening houden.
Over de vakspecialist
Aranka
Mijn naam is Aranka Riemens. Wonend in Duiven. Mijn persoonlijkheid zou ik omschrijven als creatief, behulpzaam, doorzettingsvermogen en enthousiast. In mijn vrije tijd uit ik mijn creativiteit in een muziektheaterkoor en musicalgezelschap. Zingen en toneel spelen zijn twee grote passies van mij en het doet mij veel plezier deze met de leerlingen te delen. Na 7 jaar met veel plezier in het basisonderwijs gewerkt te hebben, heb ik de stap gezet om te doen waar mijn hart ligt. Namelijk dramalessen verzorgen aan kinderen. Als leerkracht basisonderwijs heb ik ook veel dramalessen verzorgd. Drama kan kinderen helpen zichzelf te durven laten zien. Ik vind het mooi om te zien hoe kinderen zich gedurende het proces zich steeds vrijer gaan voelen. Elke leerling is uniek en heeft zijn/haar eigen talent. Ze dienen gehoord en gezien te worden. Leerlingen moeten zich vrij en veilig voelen om dit talent te ontwikkelen en/of te ontdekken. Door middel van theater kunnen leerlingen zich even in een andere rol verplaatsen en kiezen wie ze zelf willen zijn.
Meer informatie